ΣΕΛΙΔΕΣ
Αρχειοθήκη
-
►
2022
(3)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2017
(2834)
- ► Δεκεμβρίου (79)
- ► Σεπτεμβρίου (261)
- ► Φεβρουαρίου (194)
- ► Ιανουαρίου (207)
-
▼
2016
(1885)
- ► Δεκεμβρίου (150)
- ► Σεπτεμβρίου (258)
-
▼
Ιουλίου
(190)
- «Χαράτσι» έως και 90% για κρυφά εισοδήματα και κατ...
- Οι γονείς δεν μεταβιβάζουν ακίνητα στα παιδιά τους!
- Ποιοι απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς
- Τέσσερις στις 10 εταιρείες ετοιμάζουν προσλήψεις α...
- Ψηφιακό Δημόσιο: Ποιες υπηρεσίες διεκπεραιώνονται ...
- Πακέτο - βόμβα σε δικαστή του «Noor One» - Περιείχ...
- Έφυγε από κοντά μας ο Δημήτρης Διαμαντόπουλος
- «Πέφτει» χρήμα στην αγορά: Δείτε τα επτά προγράμμα...
- Πως δημιουργήθηκε το πρώτο email και γιατί ο προγρ...
- Αποχωρούν επιχειρηματίες από το Ντουμπάι
- Με καύσωνα και πάνω από 40 βαθμούς θα μας κάνει......
- Πάνω από 100.000 εταιρείες που έχουν κλείσει είναι...
- Αυτά είναι τα 10 επαγγέλματα με τη μεγαλύτερη ζήτη...
- Στο ρυθμό της λίμνης
- Συγχαρητήρια του Δήμου Καστοριάς στον Πολιτιστικό ...
- Συγχαρητήρια του Δήμου Καστοριάς στον καστοριανού ...
- Απόφαση - βόμβα για τους αναδρομικούς ελέγχους και...
- «Αερομαχίες» τριών εταιρειών για 20 άγονες γραμμές
- Δημοσίευμα-σοκ: Ο 18χρονος παγίδεψε τα θύματά του ...
- ΕΝΦΙΑλτης για 1,6 εκατ. ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων
- Έλληνας στους νεκρούς του Μονάχου. To χρονικό του ...
- Ο Π. Κεπαπτσόγλου ανακάλυψε "περιβαλλοντική επιβάρ...
- Συγκλονίζει η μαρτυρία Ελληνίδας για την επίθεση σ...
- Συναγερμός στο Μόναχο: Πυροβολισμοί μέσα σε εμπορι...
- Όλιβερ Στόουν: Το «Pokemon Go» είναι μια νέα μορφή...
- Πόσο κοινωνικά εὐαίσθητο εἶναι αὐτό το ὑπουργεῖο τ...
- Ο Διοικητής της 1ης Στρατιάς κ. Ηλίας Λεοντάρης, ε...
- Εργασιακός μεσαίωνας: 127.000 εργαζόμενοι δουλεύου...
- Επίδειξη μόδας γούνας από τον Σύνδεσμο Γουνοποιών...
- Στα 250 ευρώ το ελάχιστο πρόστιμο για την μη έκδοσ...
- Κάρτα σίτισης και φάρμακα για όσους χάνουν το ΕΚΑΣ
- Γιατί οι νέοι Έλληνες αναζητούν εργασία στο εξωτερικό
- Βουλιάζουν τα Ταμεία στα 16,6 δισ. χρέη από ασφαλι...
- ΕΟΠΥΥ: Μόνο ηλεκτρονικές γνωματεύσεις για αποζημίω...
- Προσοχή στα 20ευρα. Κατασχέθηκαν επτά εκατ. πλαστά
- ΟΔΟΣ: Δήµος Καστοριάς, ο Δήµος της καρδιάς µας
- ΟΓΑ: Προγράμματα κοινωνικού - ιαματικού τουρισμού ...
- «Κόκκινος» συναγερμός στο Αιγαίο - Θρίλερ με Τούρκ...
- Οι τελευταίες εκτιμήσεις για τις σχολές – Ποιες θα...
- Προσχηματικό το ενδιαφέρον της Περιφέρειας για το ...
- Το γλέντι του Προφήτη Ηλία στον Απόσκεπο
- «Παράθυρο» για δημοψήφισμα από το Μαξίμου
- Γ.Ζ.: Ούτε ένα δάκρυ για το μπακάλικο της γειτονιάς
- Γ.Ζ.: Το Πάρκο των... τελετών και των κομματικών μ...
- Πολυμήχανες... διαβουλεύσεις
- Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ για...
- SOS: Απάτη με τηλεφωνικές κλήσεις από συγκεκριμένο...
- Τηλεοπτικές άδειες: Κόπηκε το MEGA, ο Ιβάν Σαββίδη...
- Ο αντιπεριφερειάρχης που μοιράζει... χορτοκοπτικά ...
- Η κυρία Ερντογάν πίνει τσάι 1.700 ευρώ το κιλό
- Πότε διαγράφονται τα χρέη προς την εφορία - Ολη η ...
- Στραγγίζει η Ελλάδα, πλουτίζει η Ευρώπη από τη φυγ...
- FT: Εφοδος της εφορίας στο σπίτι Ελληνα τραπεζίτη
- Τραγελαφικές καταστάσεις στον Δήμο Άργους Ορεστικο...
- Θέατρο του Βουνού: επιθεώρηση “Οικογένεια Σοϊ-Μπλε...
- Ανακοίνωση της ΝΟΔΕ Καστοριάς για τις εκτιμήσειςτο...
- Άρθρο Tουρκάλας δημοσιογράφου για τα ελληνικά νησι...
- Σαφές μήνυμα από Γερμανία: Θανατική ποινή ίσον λήξ...
- Τελεσίγραφο σε εκατοντάδες χιλιάδες δανειολήπτες μ...
- O Σαουδάραβας πρίγκιπας, η «Χριστίνα» του Ωνάση κα...
- Οδοιπορικό στο Γράμμο: Οι δρόμοι του τσαγιού
- «Φουσκωμένοι» ισολογισμοί, δάνεια και περίεργες εξ...
- 1.500 νόμοι, 60 χιλ. σελίδες ΦΕΚ «σκοτώνουν» τις ε...
- Φοροελεγκτές στα πρόθυρα... νευρικής κρίσης
- 40 κομμάντος επιτέθηκαν για να σκοτώσουν τον Τ. Ερ...
- Το μεγάλο κόλπο με τις εταιρείες... φαντάσματα στη...
- Η ανισόρροπη ανάπτυξη που προωθεί η αντιδημαρχία Τ...
- Ψυχοπαθής έσφαξε τη μητέρα του στο Ξυλόκαστρο
- Αλεξανδρούπολη: Ενώπιον του εισαγγελέα οι οκτώ Τού...
- Η ημέρα της εκκαθάρισης
- Γιατί ο Ερντογάν απειλεί με διώξεις όσους λένε ότι...
- Σαράβαλα και σκουπίδια στο δάσος της Μεσοποταμίας
- Λυκουρέζος για τους «8» που ζητούν άσυλο: «Επιβάλλ...
- Γελάει κάθε πικραμένος με την "δημόσια διαβούλευση...
- ΕΣΠΑ: Πέντε νέα προγράμματα για τις Περιφέρειες τη...
- Έρχεται νέα ρύθμιση για τις ασφαλιστικές εισφορές
- Ή συνθήκη της Γενεύης το απαγορεύει την παράδοση τ...
- Προς απόρριψη το αίτημα ασύλου των 8 πραξικοπηματι...
- Τα πραξικοπήματα στην ιστορία της Τουρκίας
- Δεκάδες οι νεκροί στην Άγκυρα – Βομβάρδισαν το Κοι...
- Τούρκοι πραξικοπηματίες ζήτησαν άσυλο στην Ελλάδα ...
- Τουρκικό ελικόπτερο της αστυνομίας προσγειώθηκε στ...
- Συλλήψεις στρατιωτικών μπροστά στις κάμερες - Επικ...
- Καιρός: Πέφτει η θερμοκρασία – Πού θα βρέξει
- Πραξικοπηματίες: Oι ένοπλες δυνάμεις εξακολουθούν ...
- Τουρκία: Ο λαός συλλαμβάνει τους πραξικοπηματίες. ...
- ΜΙΤ: Κατεστάλη το πραξικόπημα στην Τουρκία
- Airlive.net: Ο Ερντογάν εγκατέλειψε την χώρα με το...
- Διάγγελμα Ερντογάν σε λίγο - Ο αρχηγός των τουρκικ...
- Πραξικόπημα στην Τουρκία - Ο στρατός ανακοίνωσε ότ...
- Αντιδήμαρχος πήδηξε από το " τρένο" του δήμου Αργο...
- Παράταση στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων έδω...
- Μεγάλη πυρκαγιά απείλησε φάρμα γουνοφόρων ζώων στη...
- Το πρωτοσέλιδο 14-7-2016
- Οι παρατηρήσεις των ΕΝ.ΔΗΜΟ. για το 12ο Δημοτικό Σ...
- Ερχεται το «χαράτσι» στην συνδρομητική τηλεόραση -...
- Τρομοκρατικό χτύπημα στη Γαλλία. Φορτηγό έπεσε πάν...
- Σκηνές, καζάνια και κατσαρόλες στο ΑΠΘ Κατάληψη τη...
- Βird-exit!
- Γ.Ζ.: Δήλωση του ΣΕΓ για τις εκθέσεις
- ► Φεβρουαρίου (129)
- ► Ιανουαρίου (102)
-
►
2015
(1400)
- ► Δεκεμβρίου (76)
- ► Σεπτεμβρίου (105)
- ► Φεβρουαρίου (133)
- ► Ιανουαρίου (126)
-
►
2014
(1174)
- ► Δεκεμβρίου (123)
- ► Σεπτεμβρίου (211)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
►
2013
(213)
- ► Δεκεμβρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (19)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (19)
-
►
2012
(201)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (14)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (20)
-
►
2011
(185)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (24)
- ► Ιανουαρίου (10)
Από το Blogger.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Πρόσφατα
18 Ιουλίου 2016
1.500 νόμοι, 60 χιλ. σελίδες ΦΕΚ «σκοτώνουν» τις επενδύσεις
7/18/2016 11:33:00 π.μ.
|
|
Του Κοσμά Ζακυνθινού
kzakinthinos@pegasus.gr
kzakinthinos@pegasus.gr
Περισσότεροι από 1.478 νόμοι, 3.452 προεδρικά διατάγματα, 19.727 εξουσιοδοτήσεις και 59.393 σελίδες των ΦΕΚ, συνθέτουν το «τέρας» της πολυνομίας στη χώρα μας στο διάστημα των τελευταίων 15 ετών, «μποϊκοτάροντας» συστηματικά τις όποιες προσπάθειες προσέλκυσης ξένων επενδύσεων. Το γραφειοκρατικό ανοσιούργημα ενός εξαιρετικά πολύπλοκου -δαιδαλώδους- λαβύρινθου με χιλιάδες διοικητικές δομές και πολυνομία,
υπολογίζεται ότι κοστίζει στην υπερχρεωμένη Ελλάδα δύο φορές περισσότερο απ’ ό,τι οι τόκοι για τον υπέρογκο δανεισμό της.
Το φαινόμενο του κρατισμού και της πολυνομίας/κακονομίας είναι πραγματικά εντυπωσιακό, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία έρευνας του φορέα διαΝΕΟσις, υπό τον τίτλο «Πολυνομία, Κακονομία και Γραφειοκρατία στην Ελλάδα», επισημαίνοντας πως την τελευταία 15ετία, θεσπίστηκαν περίπου 100 νόμοι ετησίως, με τους νόμους που δεν είναι κυρώσεις διεθνών συμβάσεων ή συμφωνιών να είναι περίπου οι μισοί (749 από τους 1.478). Αποτέλεσμα αυτού είναι η «καθαρή» εθνική παραγωγή να είναι κατά μέσον όρο 50 νόμοι το χρόνο, για την περίοδο 2001 - 2015.
Στο ίδιο διάστημα, η αναλογία στα προεδρικά διατάγματα είναι 5 ανά 1 Νόμο, λαμβάνοντας υπόψη τη νομοθεσία, εξαιρουμένων των κυρώσεων διεθνών συμβάσεων και συμφωνιών, με τις κανονιστικές και οι ατομικές διοικητικές πράξεις να αριθμούν σε εκατοντάδες χιλιάδες, καθώς ο αριθμός των Τευχών Β’ από το 2001 μέχρι το 2015 είναι 38.677, και κάθε τεύχος περιλαμβάνει τις περισσότερες φορές παραπάνω από 5 πράξεις. Οι νόμοι συμπεριλαμβάνουν 19.727 εξουσιοδοτήσεις σε περίπου 60.000 σελίδες νομοθεσίας. Τα τελευταία έτη, με την υπογραφή της πρώτης δανειακής σύμβασης (Μνημόνιο I, 2010), ο αριθμός των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (67 σε σύνολο 80) και των Πολυνομοσχεδίων (24 σε σύνολο 25) είναι αυξημένος. Ενώ, σε σχέση με τους τομείς πολιτικής, στο σύνολο των 704 νόμων που αναλύθηκαν από το 2002 μέχρι το 2015, η πλειονότητα (41%) εντάσσεται στην κατηγορία «Κράτος ? Δημόσια Διοίκηση», ενώ οι άλλες δύο κατηγορίες, δηλαδή α) «Οικονομία ? Αγορά ? Ανάπτυξη» και β) «Κοινωνία», είναι μοιρασμένες με 27% και 28% αντίστοιχα.
Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που η χώρα δεν μπορεί να ξεφύγει από τη θηλιά του δανεισμού, που κάθε μέρα την πνίγει, με το γραφειοκρατικό φεστιβάλ και την πολυνομία να οδηγούν στην υπερφορολόγηση, η οποία, με την σειρά της, συνεπάγεται άνοδο της φοροδιαφυγής, μείωση της ζητήσεως με συνέπεια την οικονομική ύφεση.
Στην Ελλάδα πολυνομία παρατηρείται σε πολλούς τομείς της δημόσιας πολιτικής, μεταξύ των οποίων «ξεχωρίζουν» η φορολογική πολιτική, η πολεοδομική - περιβαλλοντική πολιτική και η πολιτική κοινωνικών ασφαλίσεων, και ειδικότερα των συντάξεων. Η μελέτη αναδεικνύει στοιχεία για την πολυνομία στον φορολογικό τομέα και στον τομέα κοινωνικών ασφαλίσεων, αλλά κυρίως προσφέρει μια πανοραμική εικόνα, στηριγμένη σε ποσοτική έρευνα που αφορά τη νομοθεσία σε όλους τους τομείς για την περίοδο 2001 έως 2015.
Τα αίτια της πολυνομίας
Σύμφωνα με την έρευνα, τα αίτια της πολυνομίας είναι πολλά και έως ένα βαθμό αναπόφευκτα. Η ρύθμιση ενός οποιουδήποτε θέματος από το νομοθέτη μπορεί να αποβεί λανθασμένη ή με το πέρασμα του χρόνου, να ξεπερασθεί από οικονομικές και πολιτικές μεταβολές.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα αίτια της πολυνομίας είναι πολλά και έως ένα βαθμό αναπόφευκτα. Η ρύθμιση ενός οποιουδήποτε θέματος από το νομοθέτη μπορεί να αποβεί λανθασμένη ή με το πέρασμα του χρόνου, να ξεπερασθεί από οικονομικές και πολιτικές μεταβολές.
Πίσω, από το τεράστιο αυτό πρόβλημα υπάρχει και η πολιτική του διάσταση, που μόνον μελαγχολία προκαλεί, καθώς θεωρείται εύλογο στις δημοκρατίες ότι οι εκάστοτε κυβερνώντες θέλουν να επανεκλεγούν, και για το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων αποτελεσμάτων δημόσιας πολιτικής, επιδιώκουν να δείξουν πρόσθετο ή καινοτόμο νομοθετικό έργο.
Ωστόσο, στην Ελλάδα η πολυνομία οφείλεται και σε άλλα αίτια. Όπως και σε άλλες χώρες με παρόμοια ιστορική διαδρομή και συγκρίσιμες σχέσεις κράτους-κοινωνίας, όπως κατά διαστήματα σε ορισμένες χώρες της Νότιας Ευρώπης, στην Ελλάδα η πολυνομία θα πρέπει να αποδοθεί σε μακροχρόνια και πιο πρόσφατα αίτια. Αυτά διακρίνονται σε κοινωνικο-πολιτικά, διοικητικά/οργανωσιακά και νομικά αίτια.
Στην έκθεση της η διαΝΕΟσις επισημαίνει ότι κοινωνικο-πολιτικά αίτια είναι το πελατειακό σύστημα, οι πιέσεις ομάδων συμφερόντων για εξαίρεσή τους από τους γενικούς κανόνες που θέτει η πολιτεία και, γενικότερα, η κοινωνική υποστήριξη προς την πολυνομία, γιατί χωρίς αυτή δεν θα μπορούσε η κάθε ομάδα, επαγγελματική ή άλλη, να διατηρήσει το δικό της, ιδιαίτερο επαγγελματικό, φορολογικό ή ασφαλιστικό καθεστώς.
Επίσης, τέτοιου είδους αίτια είναι και η τάση των εκάστοτε κυβερνώντων να νομοθετούν, συχνά εκ του περισσού, προκειμένου να υπερακοντίσουν τη νομοθετική «προσφορά» των προηγουμένων που βρίσκονταν στην κυβέρνηση. Και, ενώ αυτό αποτελεί γενική τάση σε πολλές δημοκρατίες, αποκτά οξεία μορφή σε δημοκρατίες με πολωμένα κομματικά συστήματα, όπως το ελληνικό, στο οποίο σπάνια υπάρχει συναίνεση στη διαμόρφωση μέτρων πολιτικής.
Ο πολωμένος δικομματισμός, δηλαδή, «τρέφει» την πολυνομία, όπως άλλωστε το κάνει και η τάση για συχνούς κυβερνητικούς ανασχηματισμούς. Ένα ακόμη αίτιο είναι η αδύναμη ως προς τις δεξιότητές της και ετερόνομη -καθότι μακροχρόνια κομματικοποιημένη- δημόσια διοίκηση και η συνακόλουθη δυσπιστία μεταξύ διοίκησης και πολιτικής εξουσίας.
Στα διοικητικά/οργανωσιακά αίτια συμπεριλαμβάνονται, πρώτον, η αναπόφευκτη νομοθετική παραγωγή σε ένα κράτος όπως το ελληνικό, με ιδιαίτερα συγκεντρωτικό διοικητικό σύστημα, ακόμη και μετά την περιφερειακή και την τοπική αποκέντρωση των τελευταίων δύο δεκαετιών, και, δεύτερον, η διεύρυνση του ρόλου του κράτους. Το τελευταίο τόσο όταν ακολουθούσε παρεμβατικές πολιτικές, «εισβάλλοντας» σε πολλούς τομείς της κοινωνίας και της οικονομίας, ώστε να τους ρυθμίζει, όσο και όταν άρχισε να αποσύρεται, π.χ., από την παραγωγή αγαθών ή την κοινωνική προστασία, πάλι χρειαζόταν να παράγει νόμους ρύθμισης των σχέσεων στα πεδία από τα οποία το ίδιο αποσυρόταν.
Στα νομικά αίτια περιλαμβάνονται, πρώτον, η σύνδεση του εθνικού με το ευρωπαϊκό και το διεθνές δίκαιο, με την έννοια της εισαγωγής και της υιοθέτησης ρυθμίσεων οι οποίες προκύπτουν από διεθνείς συνθήκες που συνάπτει η χώρα. Άλλωστε, ως χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα υποχρεούται να συγχρονίζει το βήμα της με τη νομοθετική παραγωγή της Ένωσης. Δεύτερον, η Ελλάδα διαθέτει ένα μάλλον μακροσκελές και υπερφορτωμένο σύνταγμα, το οποίο ανοίγει πολλές ευκαιρίες στον κοινό νομοθέτη να νομοθετεί. Του επιτρέπει να ψηφίζει νομοσχέδια στην Ολομέλεια και στα Τμήματα Διακοπών της Βουλής, να ψηφίζει επείγοντα και κατεπείγοντα νομοσχέδια, να ψηφίζει νόμους-πλαίσια, να εξουσιοδοτεί τη διοίκηση να εκδίδει πληθώρα κανονιστικών πράξεων με ειδική εξουσιοδότηση, ενώ επιτρέπει και στην κυβέρνηση να εκδίδει έναν πρακτικά απεριόριστο αριθμό Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ).
Το πρόβλημα της κακονομίας
Ακόμη και λίγοι νόμοι να υπήρχαν, δεν θα είχε απαραίτητα αποφευχθεί το παράλληλο πρόβλημα της κακονομίας. Τα συμπτώματά του είναι οι αντιφάσεις των νόμων μεταξύ τους, τα κενά δικαίου, οι δυσερμήνευτες και πολύπλοκες διατυπώσεις, η ατέλεια και η ανεπάρκεια των ρυθμίσεων, η θέσπιση νέων κανόνων δικαίου, προκειμένου αυτοί να ερμηνεύσουν τι πραγματικά εννοούσε ο νομοθέτης όταν θέσπιζε κάποιον προηγούμενο κακότεχνο κανόνα δικαίου, καθώς και τα αυξημένα -από ό,τι φαίνεται? φαινόμενα εκφραστικών και άλλων λαθών στη χρήση της ελληνικής.
Ακόμη και λίγοι νόμοι να υπήρχαν, δεν θα είχε απαραίτητα αποφευχθεί το παράλληλο πρόβλημα της κακονομίας. Τα συμπτώματά του είναι οι αντιφάσεις των νόμων μεταξύ τους, τα κενά δικαίου, οι δυσερμήνευτες και πολύπλοκες διατυπώσεις, η ατέλεια και η ανεπάρκεια των ρυθμίσεων, η θέσπιση νέων κανόνων δικαίου, προκειμένου αυτοί να ερμηνεύσουν τι πραγματικά εννοούσε ο νομοθέτης όταν θέσπιζε κάποιον προηγούμενο κακότεχνο κανόνα δικαίου, καθώς και τα αυξημένα -από ό,τι φαίνεται? φαινόμενα εκφραστικών και άλλων λαθών στη χρήση της ελληνικής.
Συνοπτικά, χωρίς αυτό να είναι το αποκλειστικό αίτιο, η πολυνομία παράγει κακονομία, αφού, μετά από κάποιο όριο αριθμητικής αύξησης των νόμων, οι αντιφάσεις μεταξύ τους είναι αναμενόμενες. Η δε κακονομία, με τη σειρά της, «τροφοδοτεί» την πολυνομία, αφού απαιτούνται νέοι νόμοι για να επιλυθούν τα προβλήματα που ήδη κατά τη θέσπισή τους τυχόν προκάλεσαν οι παλαιοί κακότεχνοι νόμοι.
Μέτρα επίλυσης
Τα μέτρα επίλυσης του προβλήματος συνδέονται με τη διάγνωση των αιτίων και των συνεπειών του. Τα βαθύτερα αίτια, όπως ο πολωμένος κομματικός ανταγωνισμός ή η μακροχρόνια αδυναμία και εξάρτηση της διοίκησης από την πολιτική, δεν επιδέχονται άμεσες λύσεις. Χωρίς να χάνεται ο στόχος της αναβάθμισης της δημοκρατίας στο μέλλον, ώστε μαζί με αυτή να υποχωρήσει η πολυνομία, η έμφαση πρέπει να δοθεί σε μεσοπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις.
Τα μέτρα επίλυσης του προβλήματος συνδέονται με τη διάγνωση των αιτίων και των συνεπειών του. Τα βαθύτερα αίτια, όπως ο πολωμένος κομματικός ανταγωνισμός ή η μακροχρόνια αδυναμία και εξάρτηση της διοίκησης από την πολιτική, δεν επιδέχονται άμεσες λύσεις. Χωρίς να χάνεται ο στόχος της αναβάθμισης της δημοκρατίας στο μέλλον, ώστε μαζί με αυτή να υποχωρήσει η πολυνομία, η έμφαση πρέπει να δοθεί σε μεσοπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις.
Οι μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις προϋποθέτουν αναθεώρηση του Συντάγματος, εφόσον ισχύει το συμπέρασμά μας ότι το Σύνταγμα, όπως έχει σήμερα, ευνοεί την πολυνομία. Μεσοπρόθεσμα θα πρέπει να ανασχεθεί η τάση του Συντάγματος να ωθεί τη Βουλή να επιταχύνει τη νομοθετική παραγωγή και να επιτρέπει σε βουλευτές και σε υπουργούς να διαγκωνίζονται για το ποιος θα παραγάγει περισσότερη νομοθεσία στη διάρκεια της θητείας τους.
Οι επτά (7) μεσοπρόθεσμες προτάσεις, οι οποίες θα έχουν μέλλον εφόσον βέβαια συναντήσουν ευρύτερες πολιτικές συναινέσεις, αφορούν: 1. Μείωση του ρυθμιστικού όγκου με τη χρήση του εργαλείου της «γκιλοτίνας». 2. Μείωση του ρυθμιστικού όγκου, μέσω στοχευμένων κωδικοποιήσεων, και συνταγματική προστασία των νέων κωδίκων. 3. Εξορθολογισμός και έλεγχος των βουλευτικών προσθηκών και τροπολογιών. 4. Ενοποίηση όλων των συνοδευτικών εκθέσεων ενός νομοσχεδίου σε μια αναβαθμισμένη Ανάλυση Ρυθμιστικών ή Κανονιστικών Επιπτώσεων. 5. Ουσιαστικός νομοθετικός προγραμματισμός με ανώτατα όρια ανά υπουργείο στην ετήσια παραγωγή νομοθεσίας, βάσει ποσοτικών στόχων και αναφορές πεπραγμένων σε εξαμηνιαία βάση. 6. Αξιολόγηση της εφαρμογής της νομοθεσίας μετά τη θέση της σε ισχύ και αυτοδίκαιη κατάργηση νόμων δύο χρόνια μετά την ψήφιση τους, εφόσον ψηφίστηκαν για να αντιμετωπίσουν έκτακτες ή επείγουσες ανάγκες. 7. Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και βαθμιαία μεταβολή της νομολογίας, ώστε τα δικαστήρια να ελέγχουν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις την ίδια τη διαδικασία παραγωγής νόμων από τη Βουλή.
Ταυτόχρονα, οι δώδεκα άμεσες παρεμβάσεις, που προτείνονται στο τελευταίο μέρος της μελέτης, θα ωφελούνταν βέβαια από τυχόν ευρύτερη κοινωνικο-πολιτική στήριξή τους, αλλά κυρίως επιζητούν ισχυρή και διαρκή πολιτική βούληση για την προώθησή τους. Δεν έχουν οικονομικό κόστος και οι περισσότερες είναι άμεσα εφαρμόσιμες. Πολλές είναι ήδη γνωστές, γιατί έχουν συζητηθεί στη δημόσια σφαίρα, ενώ άλλες παρουσιάζονται ίσως για πρώτη φορά εδώ, με βάση την ανάλυση της ελληνικής και της διεθνούς εμπειρίας σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της πολυνομίας και της κακονομίας. Επιγραμματικά, οι προτεινόμενες άμεσες παρεμβάσεις είναι οι εξής: 1. Ακριβής διάγνωση του προβλήματος και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. 2. Αναδιαμόρφωση της εσωτερικής δομής της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, με σκοπό την εφαρμογή της Καλής Νομοθέτησης. 3. Ενδυνάμωση της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και ανεξαρτητοποίησή της. 4. Δημιουργία Κυβερνητικής Επιτροπής Καλής Νομοθέτησης. 5. Ενεργοποίηση Μονάδων Νομοθετικής Πρωτοβουλίας Υπουργείων. 6. Αναβάθμιση του Κοινοβουλίου - Δημιουργία Ειδικής Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Καλής Νομοθέτησης. 7. Αποσύνδεση του υπουργικού αξιώματος από το βουλευτικό αξίωμα. 8. Μείωση του αριθμού των υπουργείων και των υπουργών. 9. Ευρύτερη διαβούλευση πριν από τη διαμόρφωση των νομοσχεδίων. 10. Τήρηση του χρονικού ελαχίστου (minimum) για ηλεκτρονική διαβούλευση επί των διαμορφωμένων νομοσχεδίων. 11. Επεξεργασία νομοσχεδίων από το Συμβούλιο της Επικρατείας (Σ.τ.Ε.) πριν από την κατάθεσή τους στη Βουλή. 12. Μείωση των πηγών πίεσης από την ίδια τη Βουλή για αύξηση της νομοθετικής παραγωγής (μείωση βουλευτών, αλλαγή εκλογικού νόμου).
Συνέπειες της Πολυνομίας
Αποθαρρύνονται οι εγχώριοι και ξένοι επενδυτές
Αποθαρρύνονται οι εγχώριοι και ξένοι επενδυτές
Εκτός από την τάση προς κακονομία, υπάρχουν και άλλες δυσμενείς επιπτώσεις της πολυνομίας. Προφανέστερη είναι η δημιουργία περαιτέρω γραφειοκρατίας, επιφορτισμένης να εφαρμόζει τη διογκούμενη νομοθετική παραγωγή. Ο κακός νομοθέτης γεννά τον κακό γραφειοκράτη. Επιπλέον, δημιουργείται η εντύπωση, αν δεν επιδιώκεται η θεσμοποίηση, της διακριτικής μεταχείρισης υπέρ κάποιων δημοφιλών ή ευνοούμενων κατηγοριών επιχειρήσεων, εργαζομένων ή ασφαλισμένων, που απολαμβάνουν διαφορετικό καθεστώς δικαιωμάτων και υποχρεώσεων από τους υπολοίπους, μέσα σε ένα αδιαφανές θεσμικό πλαίσιο, καθότι είναι πυκνό και διογκούμενο.
Η εφαρμογή των νέων νόμων καθυστερεί από τη διοίκηση, ιδίως όταν, όπως συμβαίνει συχνότατα, οι υπηρεσίες αναμένουν την έκδοση υπουργικών εγκυκλίων προς εφαρμογή κάποιου νόμου. Διογκώνεται η ύλη των δικαστηρίων, γεγονός το οποίο, μαζί με άλλους παράγοντες, οδηγεί στην καθυστέρηση της απονομής δικαιοσύνης. Οδηγείται, τέλος, η χώρα σε καθεστώς ανασφάλειας δικαίου, πράγμα που αποθαρρύνει τους εγχώριους και, κυρίως, τους ξένους επενδυτές.
Δώδεκα προτάσεις-παρεμβάσεις βραχυπρόθεσμου ορίζοντα
- Ακριβής διάγνωση του προβλήματος και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
- Αναδιαμόρφωση της εσωτερικής δομής της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, με σκοπό την εφαρμογή της Καλής Νομοθέτησης.
- Ενδυνάμωση της Κεντρικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και ανεξαρτητοποίησή της.
- Δημιουργία Κυβερνητικής Επιτροπής Καλής Νομοθέτησης.
- Ενεργοποίηση Μονάδων Νομοθετικής Πρωτοβουλίας Υπουργείων.
- Αναβάθμιση του Κοινοβουλίου - Δημιουργία Ειδικής Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Καλής Νομοθέτησης.
- Αποσύνδεση του υπουργικού αξιώματος από το βουλευτικό αξίωμα.
- Μείωση του αριθμού των υπουργείων και των υπουργών.
- Ευρύτερη διαβούλευση πριν από τη διαμόρφωση των νομοσχεδίων.
- Τήρηση του χρονικού ελαχίστου (minimum) για ηλεκτρονική διαβούλευση επί των διαμορφωμένων νομοσχεδίων.
- Επεξεργασία νομοσχεδίων από το Συμβούλιο της Επικρατείας (Σ.τ.Ε.) πριν από την κατάθεσή τους στη Βουλή.
- Μείωση των πηγών πίεσης από την ίδια τη Βουλή για αύξηση της νομοθετικής παραγωγής (μείωση βουλευτών, αλλαγή εκλογικού νόμου).
Επτά προτάσεις-παρεμβάσεις μεσοπρόθεσμου ορίζοντα
- Μείωση του ρυθμιστικού όγκου με τη χρήση του εργαλείου της «γκιλοτίνας».
- Μείωση του ρυθμιστικού όγκου, μέσω στοχευμένων κωδικοποιήσεων, και συνταγματική προστασία των νέων κωδίκων.
- Εξορθολογισμός και έλεγχος των βουλευτικών προσθηκών και τροπολογιών.
- Ενοποίηση όλων των συνοδευτικών εκθέσεων ενός νομοσχεδίου σε μια αναβαθμισμένη Ανάλυση Ρυθμιστικών ή Κανονιστικών Επιπτώσεων.
- Ουσιαστικός νομοθετικός προγραμματισμός με ανώτατα όρια ανά Υπουργείο στην ετήσια παραγωγή νομοθεσίας, βάσει ποσοτικών στόχων και αναφορές πεπραγμένων σε εξαμηνιαία βάση.
- Αξιολόγηση της εφαρμογής της νομοθεσίας μετά τη θέση της σε ισχύ και αυτοδίκαιη κατάργηση νόμων δύο χρόνια μετά την ψήφισή τους, εφόσον ψηφίστηκαν για να αντιμετωπίσουν έκτακτες ή επείγουσες ανάγκες.
- Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και βαθμιαία μεταβολή της νομολογίας, ώστε τα δικαστήρια να ελέγχουν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις την ίδια τη διαδικασία παραγωγής νόμων από τη Βουλή.
imerisia.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Ποινή φυλάκισης 6 μηνών με αναστολή επέβαλε το μονομελές πρωτοδικείο Καστοριάς, στους συμπολίτες μας Γιώργο Μαντζούρα και Σωκράτη Λιάνο, ...
-
Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου είναι υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με τον συνδυασμό του Νίκου Βασιλειάδη και σχολιάζει παλαιότερο δημοσίευμα της ...
-
Κανένας από τους "πρωτοκλασάτους" της ομάδας Χατζησυμεωνίδη δεν αποτόλμησε να παραστεί στο μνημόσυνο των θυμάτων της γερμανικής...
-
Επιμέλεια Μαριάννα Ιατρίδου Η απαξίωση του πολιτικού συστήματος και των εκπροσώπων του, που φτάνει στο 36% για το νομό της Καστοριάς, αποτυ...
-
Σωρεία διοικητικών παραβάσεων και αξιόποινων πράξεων, διαπιστώνει το πόρισμα των Ορκωτών Λογιστών που αφορά την διαχειριστική περίοδο 201...
-
►ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΗΜΕΡΑ του νέου χρόνου, έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες “διαρροές” από τον συνδυασμό του δημάρχου Καστοριάς, κατά την διάρ...
-
Σε άνδρα 58 ετών ανοίκει το πτώμα που βρέθηκε το απόγευμα της Τετάρτης σε παραλίμνια περιοχή της λίμνης Πολυφύτου Κοζάνης. Για τον άστυχ...
-
Άρθρο του Δημήτρη Ιατρίδη Ακούμε τελευταία κατά κόρον, από επίσημα χείλη, να γίνεται λόγος για απεντάξεις έργων και στους τρεις Δήμο...
-
Με αμείωτους ρυθμούς αλλά και με αστυνομική παρουσία συνεχίστηκαν και σήμερα οι ουρές στα ΑΤΜ της Καστοριάς. Πολλά από τα οποία έχουν...
-
Με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο συναντήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής ο Μανώλης Γλέζος. Η συνάντηση έγινε σε ιδιαίτερα καλό κλίμα και η σ...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου