ΣΕΛΙΔΕΣ
Αρχειοθήκη
-
►
2022
(3)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
▼
2017
(2834)
- ► Δεκεμβρίου (79)
-
▼
Νοεμβρίου
(202)
- Η... "πεπατημένη" της Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας
- Το πολυμηχάνημα και τα νούφαρα της λίμνης
- Οι Δαναοί και τα “δώρα” τους! (Του Δημήτρη Ιατρίδη)
- Το πρωτοσέλιδο της Καστοριανής Εστίας 30-11-2017
- Eπίσκεψη της Εμπορικής Ακολούθου της Κίνας στον Σύ...
- Συγκλονιστική ανακάλυψη του ΕΜΠ για τον Πανάγιο Τά...
- Έκτακτο Περιφερειακό Συμβούλιο για την απευθείας α...
- Σε συμβολαιογράφο και σε μία ώρα το συναινετικό δι...
- Το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου με το μου...
- Ερώτηση του Δημήτρη Σαββόπουλου στο Περιφερειακό Σ...
- Δήμος Καστοριάς: Οδηγίες για έντονες χιονοπτώσεις
- Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης του καιρού για την Δυτι...
- Επίσκεψη Παπαδημούλη στην Καστοριά
- Στεγαστικά δάνεια για αγορά ακινήτων μέσω πλειστηρ...
- Απίστευτη ροζ ιστορία… πίσω από το Κοινωνικό Μέρισ...
- Κοινωνικό μέρισμα: Καταγγελίες για αδικίες με φιλο...
- Το ΚΕ.Π.ΚΑ Δυτικής Μακεδονίας για τις Κατασχέσεις ...
- Συνελήφθη Αλβανός στην Κρυσταλλοπηγή σε βάρος το...
- Έσβησε αβοήθητος ο άτυχος φοιτητής στην Κάλυμνο - ...
- Από 5 έως 3.234 ευρώ θα λάβουν σήμερα πάνω από 1 ε...
- Κοινωνικό Μέρισμα: «Χάρτης» για να πάρετε τα χρήμα...
- Οι κερδισμένοι από μειώσεις προστίμων και παραγραφές
- Με αλυσίδες η κυκλοφορία στο στην Ε.Ο. Καστοριάς -...
- Ενημέρωση του Επιμελητηρίου Καστοριάς για την δράσ...
- Εξετάσεις πιστοποίησης αγροτών σε θέματα ορθολογι...
- Νίκου Δόϊκου:" Τα τρίστιχα" (Του Χρήστου Γιούτσου)
- Καστοριά: Μήνυση της βουλευτού Μαρίας Αντωνίου κατ...
- Η ΕλληνοΑμερικανική Ένωση Καστοριάς γιόρτασε το Th...
- Κοινωνικό Μέρισμα: Γιατί «κόβονται» αιτήσεις -Τα ...
- Δέκα "κόφτες" αφήνουν εκτός μερίσματος εκατοντάδες...
- Άνοιξε σήμερα η σελίδα για το κοινωνικό μέρισμα
- Taxisnet: Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις για το επίδομα...
- Σοκάρουν τα σημειώματα του 43χρονου που πήρε στον ...
- Φοιτητές ΤΕΙ, πτυχιούχοι ΑΕΙ
- Τραγωδία στην Κάλυμνο: Νεκρός βρέθηκε ο 21χρονος φ...
- Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης του καιρού στην Περιφέρ...
- Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ: έρχονται καταιγίδες, χαλάζι κα...
- Φθινοπωρινό ψάρεμα στην Λίμνη της Καστοριάς
- Αναρτήθηκαν τα Τέλη Κυκλοφορίας 2018 - Πώς θα τα ε...
- Στους Ψαράδες Πρεσπών Φλώρινας ο Κώστας Καραμανλής
- Αποχαιρέτα την, την κατανάλωση που (δεν) χάνεις...
- Κοινωνικό μέρισμα: Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ -Αναλυτικά η...
- Τα δρομολόγια των Κινητών Αστυνομικών Μονάδων στην...
- Το πρωτοσέλιδο της Καστοριανής Εστίας 24-11-2017
- Πρόργραμμα εορτασμού Ημέρας Εθνικής Αντίστασης στη...
- ΠΟΥ ΒΑΔΙΖΕΙ Η ΚΑΣΤΟΡΙΑ? (Του Φίλιππου Πετσάλνικου)
- Το Μικρό Θέατρο Λάρισας " ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΡΟΥΧΑ ΤΟΥ ...
- Μαγειρεύουμε έναν καλύτερο κόσμο για τα παιδιά μας...
- Δυναμική η παρουσία των Ελλήνων Γουνοποιών στην έκ...
- Ανακοίνωση της ΔΕΥΑΚ σχετικά με εργασίες που θα πρ...
- O ΟΠΕΚΕΠΕ προγραμματίζει τη χορήγηση προκαταβολής ...
- Σύλληψη δύο ατόμων στην Καστοριά για διακίνηση πο...
- Νέα εμπλοκή στο Φράγμα Νεστορίου
- Πρώην υπάλληλος του super market Γρηγοριάδης συνελ...
- Ο Νίκος Γκάλης βγάζει στο “σφυρί” τα παπούτσια του...
- Βρέθηκε η χαμένη Ατλαντίδα; - Σπουδαία αρχαιολογικ...
- Τη βίαιη προσαγωγή του πρώην διευθυντή του ΚΕΕΛΠΝΟ...
- Επιστρέφει χρήματα η εφορία – Ποιοι και πόσα δικαι...
- Προκήρυξη ΑΣΕΠ: 335 θέσεις εργασιακών συμβούλων στ...
- Σύλληψη δύο ημεδαπών σε περιοχή των Γρεβενών για κ...
- Υπολογίστε on line το δώρο Χριστουγέννων
- Συγκέντρωση Υλικών Αγαθών από την Καστοριά για το ...
- Ανοιχτή εκδήλωση στην Καστοριά με θέμα: «Η Πολιτικ...
- Προϋπολογισμός: Τι προβλέπεται για τους ΟΤΑ το 201...
- Καστοριά: Καταγγελίες για ασυνέπεια του ΤΑΡ σε προ...
- Η ΔΕΔΑ διαψεύδει την παροχή φυσικού αερίου στην Κα...
- Κοινωνικό μέρισμα: Όλες οι αλλαγές – Οι δικαιούχοι...
- Νεκρός λύκος σε τροχαίο ατύχημα στην Καστοριά
- Άσκηση ετοιμότητας από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κ...
- Με λαμπρότητα οι επετειακές εκδηλώσεις για την Ημέ...
- Καστοριά: Ενημέρωση κατόχων παραγωγικών αδειών υπα...
- Αρχαιολογία αμέσου δράσεως... (Του Δημήτρη Ιατρίδη)
- H WWF Ελλάς με το πρόγραμμα «Υγιή παιδιά, υγιής ...
- Το “σταλαγμιτόμορφο” εικονοστάσι της “Κοιμήσεως τη...
- Η Βουλή ψήφισε «ναι» στο μέρισμα – «Όχι» μόνο από ...
- Κοινωνικό μέρισμα: Η μεγάλη «παγίδα» των τεκμηρίων...
- Εφορία και Ταμεία κατάσχουν 2,2 εκατ. κάθε ημέρα α...
- Μαραθώνια σύσκεψη στην Π. Ε. Καστοριάς για το Πολυ...
- Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχ...
- Κραυγή αγωνίας από κτηνοτρόφο στα ορεινά των Γρεβε...
- Λειτουργεί Έκθεση Τροχαίας στο Κέντρο Περιβαλλοντι...
- Τι αλλάζει για εκατομμύρια επαγγελματίες με το νέο Ε3
- Βαρώτσος: υπάρχει πρόβλεψη για μέγεθος, επίκεντρο ...
- 2oς κύκλος προγράμματος από το ΚΕΚ του Δήμου Καστο...
- Η Γεννηματά πρόεδρος του νέου φορέα της Κεντροαρισ...
- Καταιγίδες και χιόνια το σκηνικό του καιρού τη Δευ...
- Λαμαρίνες στο Φράγμα του Γέρμα
- Ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Καστοριάς για την επέτειο το...
- Η ΝΟΔΕ Καστοριάς για τον ΕΛΓΑ
- Αναλυτικά τα δρομολόγια των Κινητών Αστυνομικών Μο...
- 10η Γιορτή Κρασιού από τα ζαχαροπλαστεία Καλαμπούκα
- Νέα Δημοκρατία: 5ο Προσυνέδριο στην Λάρισα και ημε...
- Μίλησε με τη μητέρα του πριν χάσει τη ζωή του - «Μ...
- Το πρωτοσέλιδο της Καστοριανής Εστίας 16-11-2017
- Τα θέματα που θα συζητηθούν στο Περιφερειακό Συμβο...
- Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού από την Περιφέρε...
- ΣτΕ: «Οχι» στον φορολογικό έλεγχο καταθέσεων πριν ...
- Αναβάλλεται λόγω εθνικού πένθους η αυριανή συνεδρί...
- Εθνικό πένθος για την τραγωδία στην Μάνδρα κήρυξε ...
- Καστοριά: Σοβαρό τροχαίο στην πλατεία Ομονοίας
- ► Σεπτεμβρίου (261)
- ► Φεβρουαρίου (194)
- ► Ιανουαρίου (207)
-
►
2016
(1885)
- ► Δεκεμβρίου (150)
- ► Σεπτεμβρίου (258)
- ► Φεβρουαρίου (129)
- ► Ιανουαρίου (102)
-
►
2015
(1400)
- ► Δεκεμβρίου (76)
- ► Σεπτεμβρίου (105)
- ► Φεβρουαρίου (133)
- ► Ιανουαρίου (126)
-
►
2014
(1174)
- ► Δεκεμβρίου (123)
- ► Σεπτεμβρίου (211)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
►
2013
(213)
- ► Δεκεμβρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (19)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (19)
-
►
2012
(201)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (14)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (20)
-
►
2011
(185)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (24)
- ► Ιανουαρίου (10)
Από το Blogger.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Πρόσφατα
15 Νοεμβρίου 2017
ΣτΕ: «Οχι» στον φορολογικό έλεγχο καταθέσεων πριν το 2012 - στο αρχείο χιλιάδες υποθέσεις
11/15/2017 11:04:00 μ.μ.
|
|
Δεν μπορούν μετά την πενταετία, που είναι το όριο για τους φορολογικούς και οικονομικούς ελέγχους για τους πολίτες, να ληφθούν υπόψη καταθέσεις τους ή άλλες κινήσεις λογαριασμών
τους στην Ελλάδα στο πλαίσιο φορολογικών ελέγχων η καταλογισμών, αποφάσισε το Β΄Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, ξεκαθαρίζοντας ότι πέραν της πενταετίας κανένα στοιχείο δεν μπορεί να θεωρείται νέο η συμπληρωματικό και να ανοίγει την πόρτα φορολογικών ελέγχων.
Το ανώτατο δικαστήριο με την απόφασή του στέλνει αυτόματα στο αρχείο εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς ποινικές και φορολογικές υποθέσεις που ήταν ανοικτές ως σήμερα, όπως οι λεγόμενες λίστες καταθετών και άλλες.
Και τούτο διότι το ΣτΕ έκρινε ότι τα οικονομικά στοιχεία των καταθέσεων των φορολογουμένων στις τράπεζες τις ημεδαπές, πριν από το 2012 δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη για ελέγχους από τις αρμόδιες ΔΟΥ.
Επίσης, δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη οι τραπεζικές καταθέσεις (κινήσεις, υπόλοιπα, κ.λπ.) μετά την πρώτη 5ετία του φορολογικού ελέγχου, όποτε αυτός και αν έγινε χρονικά.
Η επίμαχη απόφαση του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ (2934/2017) πέραν του ότι οδηγεί εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις στο αρχείο, στερώντας το ελληνικό Δημόσιο από έσοδα, δίνει ανάσα και σε χιλιάδες πολίτες που βρίσκονται σε έλεγχο καθώς πέραν της πενταετίας τίποτα δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη.
Ειδικότερα, το ΣτΕ (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Μαίρη Σαρπ και εισηγητής ο πάρεδρος Ιωάννης Δημητρακόπουλος) έκρινε ότι δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία η κίνηση και τα υπόλοιπα των εγχώριων τραπεζικών λογαριασμών, μετά την 5ετία, καθώς έχει επέλθει παραγραφή.
Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, τον χρονικό αυτό περιορισμό επιβάλλουν οι συνταγματικές αρχές και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Αναλυτικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν στην απόφαση τους:
«Δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της προβλεπόμενης στην παράγραφο 1 του ανωτέρω άρθρου 84 πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει την δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο».
Ακόμη, σημειώνεται στην επίμαχη απόφαση:
«Μεταξύ των βασικών και τακτικών μέσων του φορολογικού ελέγχου της ακρίβειας των δηλώσεων εισοδήματος, ο οποίος πρέπει να διενεργείται, κατ’ αρχήν, εντός της προβλεπόμενης στο άρθρο 84 παρ. 1 πενταετίας, είναι και η εξέταση του υπόλοιπου και των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή. Τούτων έπεται ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ικανά να δικαιολογήσουν (ενόψει και των επιταγών της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας) την επιμήκυνση της (κατ’ αρχήν οριζόμενης, πενταετούς) προθεσμίας παραγραφής, σύμφωνα με το άρθρο 84 παρ. 4 περιπτ. β, σε συνδυασμό με το άρθρο 68 παρ. 2 περιπτ. α του ΚΦΕ».
Επίσης, οι σύμβουλοι Επικρατείας προσθέτουν:
«Πράγματι, αν θεωρηθεί ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή μπορούν να αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής δεν θα είχε κατ’ ουσίαν πεδίο εφαρμογής και η εμφανιζόμενη ως παρέκκλιση δεκαετής παραγραφή θα καθίστατο ο κανόνας, δεδομένου ότι, αν όχι το σύνολο των φορολογουμένων, εν πάση περιπτώσει, η συντριπτική πλειοψηφία αυτών τηρούσε ήδη από πολλών ετών και εξακολουθεί να τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς, χωρίς τους οποίους, άλλωστε, δεν είναι πλέον δυνατή η πραγματοποίηση μεγάλου πλήθους συναλλαγών.
Επιπρόσθετα ένας τέτοιος κανόνας, ορίζοντας τόσο μακρύ χρόνο παραγραφής (δεκαετία), διπλάσιο του κατ’ αρχήν προβλεπόμενου (και, δη, ανεξαρτήτως των συνθηκών τέλεσης ή/και της βαρύτητας, από απόψεως ποσού, της αποδιδόμενης φοροδιαφυγής), εμφανίζει σοβαρά μειονεκτήματα, τόσο για τους φορολογούμενους όσο και για το Δημόσιο (όσον αφορά τη φερεγγυότητα των φορολογικών ελέγχων, τη δυνατότητα προσήκουσας άμυνας των διοικουμένων, τον προγραμματισμό και την ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων τους, προς όφελος και της εθνικής οικονομίας, καθώς και την εισπραξιμότητα των καταλογιζόμενων ποσών), ενόψει των οποίων και με βάση όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά, θα έβαινε εμφανώς πέραν του μέτρου που είναι αναγκαίο και εύλογο για τον εντοπισμό και την καταστολή της φοροδιαφυγής (και, ιδίως, της μεγάλης από απόψεως ποσού) από μια σύγχρονη, καλά οργανωμένη και επιμελή φορολογική διοίκηση, λαμβανομένου υπόψη ότι ο λόγος της ανωτέρω επιμήκυνσης της προθεσμίας παραγραφής θα συνίστατο στην όψιμη (μετά την πάροδο της πενταετίας) συλλογή και εκτίμηση από τη φορολογική αρχή στοιχείων περί των τραπεζικών λογαριασμών των φορολογουμένων, μέσω της χρήσης βασικού και τακτικού μέσου, που έχει στη διάθεσή του, εδώ και πολλά χρόνια, ο φορολογικός έλεγχος και το οποίο αυτός οφείλει να εφαρμόζει, ορθολογικά και επίκαιρα, αξιοποιώντας κατάλληλα και τη σύγχρονη τεχνολογία, για την αποτελεσματική εκπλήρωση του έργου του».
Μάλιστα, οι δικαστές ξεκαθαρίζουν ότι «υπό το φως της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας, δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης β της παραγράφου 4 του άρθρου 84 του ΚΦΕ, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 68 παρ. 2 περίπτωση β του ΚΦΕ, περί δεκαετούς παραγραφής, εάν η ανακρίβεια της δήλωσης αποδεικνύεται, κατά την εκτίμηση της φορολογικής αρχής, βάσει στοιχείων για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή».
Σε άλλο σημείο της απόφασης οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν: «Τα στοιχεία των τραπεζικών καταθέσεων του φορολογουμένου στις ημεδαπές τράπεζες ευρίσκονταν ανά πάσα στιγμή στη διάθεση του φορολογικού ελέγχου ή, τουλάχιστον, ο φορολογικός έλεγχος μπορούσε ανά πάσα στιγμή να λάβει γνώση αυτών. Για τον λόγο αυτό, τα εν λόγω στοιχεία δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως στοιχεία τα οποία δεν είχε, ούτε μπορούσε να έχει δικαιολογημένα υπόψη του ο έφορος κατά τον αρχικό έλεγχο ή την αρχική φορολογική εγγραφή. Ως εκ τούτου, τα στοιχεία των τραπεζικών καταθέσεων του πατέρα της προσφεύγουσας, ανεξαρτήτως του αν στοιχειοθετούν την απόκτηση εισοδήματος, δεν μπορούν να θεωρηθούν «συμπληρωματικά» φορολο-γικά στοιχεία υπό την έννοια της διάταξης του άρθρου 68 παρ. 2 του Κ.Φ.Ε., προκειμένου να δικαιολογήσουν την έκδοση συμπληρωματικού φύλλου ελέγχου ή την παράταση της παραγραφής».
Οι δικαστές κάνουν ακόμη αναφορά στην διάρκεια της παραγραφής, υπό το φως των Συνταγματικών επιταγών. Συγκεκριμένα, αναφέρουν:
«Η διάρκεια της παραγραφής πρέπει να καθορίζεται εκ των προτέρων, ενώ μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του ανωτέρω άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το έτος, που έπεται εκείνου, στο οποίο ανάγεται η φορολογική υποχρέωση.
Κατά συνέπεια, διάταξη νόμου περί παρατάσεως χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων, οι οποίες ανάγονται σε ημερολογιακό έτος προγενέστερο του προηγουμένου της δημοσιεύσεως του νόμου αυτού έτους, είναι ανίσχυρη ως αντικείμενη στην απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου αρχή της ασφάλειας δικαίου και στις εξειδικεύουσες αυτήν ειδικώς στο φορολογικό δίκαιο ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις, για τον λόγο ότι θα τροποποιούσε κατά τον τρόπο αυτό αναδρομικά εις βάρος των φορολογουμένων το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο στον οποίο ανάγονται οι φορολογικές τους υποχρεώσεις όσον αφορά ουσιαστικό στοιχείο των εν λόγω υποχρεώσεων.
Εξάλλου, ενόψει της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 εδ. δ΄ του Συντάγματος) και προς αποφυγή ενθαρρύνσεως ενδεχόμενης απραξίας της φορολογικής διοικήσεως, η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια, ενόψει, μάλιστα, του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των συγχρόνων ηλεκτρονικών και άλλων μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (όπως εισόδημα π.χ. από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος χωρίς να χρειάζεται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων και, ως εκ τούτου, δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν προϊσχύσασες διατάξεις σε χρόνο, κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα μέσα αυτά.
Άλλωστε, η ταχύτητα των εξελίξεων σε όλους τους τομείς, μεταξύ των οποίων και ο οικονομικός και ο επιχειρηματικός, επιβάλλει, προς προστασία του δημοσίου συμφέροντος, την ταχύτερη κατά το δυνατόν εκκαθάριση των υποχρεώσεων των φορολογουμένων, ώστε τόσο αυτοί, προκειμένου να προγραμματίζουν την οικονομική τους δραστηριότητα, να γνωρίζουν τις οφειλές τους επικαίρως και ανά τακτά, και σχετικώς μικρά, χρονικά διαστήματα - διότι συσσώρευση οφειλών πολλών ετών, λόγω της μετά πάροδο μακρού χρόνου διενέργειας ελέγχου για περισσότερα έτη και εκδόσεως των σχετικών καταλογιστικών πράξεων, και αξίωση συγχρόνου καταβολής αυτών μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, τα οποία μπορεί να συνεπάγονται δυσμενείς επιπτώσεις στην εθνική οικονομία γενικότερα - όσο και το κράτος να είναι σε θέση να προβλέπει εγκαίρως, με σχετική ασφάλεια, τα έσοδά του για να μπορεί, στη συνέχεια, να προγραμματίζει και τις δαπάνες του και τον τρόπο αντιμετωπίσεώς τους».
Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας ασκούν έντονη κριτική στον τρόπο λειτουργίας τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και των Δ.Ο.Υ., αναφέροντας ενδεικτικά:
«Η διοίκηση, διαθέτουσα προδήλως περιορισμένο αριθμό καταλλήλως εκπαιδευμένου προσωπικού, ικανού να αξιολογήσει τα προκύπτοντα με βάση τις σύγχρονες μεθόδους ελέγχου στοιχεία, και επιβαρυμένη με την υποχρέωση ταυτοχρόνου ελέγχου τόσο παλαιών υποθέσεων, διεπομένων ενδεχομένως, ενόψει των αλλεπαλλήλων τροποποιήσεων της σχετικής με φόρους, τέλη και εισφορές νομοθεσίας, από μη ισχύουσες πλέον κατά τον χρόνο του ελέγχου διατάξεις, όσο και νέων υποθέσεων, διατρέχει τον κίνδυνο να επικεντρώνει την προσοχή της στη διενέργεια ελέγχων αφορώντων στις παραμένουσες σε εκκρεμότητα υποθέσεις παρελθόντων ετών, με συνέπεια να μην είναι σε θέση να ασκήσει επικαίρως ελέγχους για την εξακρίβωση τηρήσεως της ήδη ισχυούσης νομοθεσίας, οι οποίοι (έλεγχοι) θα ήταν ενδεχομένως και περισσότερο αποτελεσματικοί και λυσιτελείς και θα συνέβαλαν στην εμπέδωση στους διοικουμένους της συνειδήσεως για την εκπλήρωση των σχετικών με φόρους, τέλη και εισφορές υποχρεώσεων τους, που απορρέουν από ισχύουσες διατάξεις, σε χρόνο που θα έχουν και τη δυνατότητα να συμμορφωθούν και να αποφύγουν την επανάληψη ενδεχομένων παραβάσεων και, επομένως, και την επιβολή κυρώσεων, καθώς και να αποφύγουν τη συσσώρευση οικονομικών επιβαρύνσεων πολλών ετών».
kathimerini.gr
τους στην Ελλάδα στο πλαίσιο φορολογικών ελέγχων η καταλογισμών, αποφάσισε το Β΄Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, ξεκαθαρίζοντας ότι πέραν της πενταετίας κανένα στοιχείο δεν μπορεί να θεωρείται νέο η συμπληρωματικό και να ανοίγει την πόρτα φορολογικών ελέγχων.
Το ανώτατο δικαστήριο με την απόφασή του στέλνει αυτόματα στο αρχείο εκατοντάδες χιλιάδες εκκρεμείς ποινικές και φορολογικές υποθέσεις που ήταν ανοικτές ως σήμερα, όπως οι λεγόμενες λίστες καταθετών και άλλες.
Και τούτο διότι το ΣτΕ έκρινε ότι τα οικονομικά στοιχεία των καταθέσεων των φορολογουμένων στις τράπεζες τις ημεδαπές, πριν από το 2012 δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη για ελέγχους από τις αρμόδιες ΔΟΥ.
Επίσης, δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη οι τραπεζικές καταθέσεις (κινήσεις, υπόλοιπα, κ.λπ.) μετά την πρώτη 5ετία του φορολογικού ελέγχου, όποτε αυτός και αν έγινε χρονικά.
Η επίμαχη απόφαση του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ (2934/2017) πέραν του ότι οδηγεί εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις στο αρχείο, στερώντας το ελληνικό Δημόσιο από έσοδα, δίνει ανάσα και σε χιλιάδες πολίτες που βρίσκονται σε έλεγχο καθώς πέραν της πενταετίας τίποτα δεν μπορεί να ληφθεί υπόψη.
Ειδικότερα, το ΣτΕ (πρόεδρος η αντιπρόεδρος Μαίρη Σαρπ και εισηγητής ο πάρεδρος Ιωάννης Δημητρακόπουλος) έκρινε ότι δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία η κίνηση και τα υπόλοιπα των εγχώριων τραπεζικών λογαριασμών, μετά την 5ετία, καθώς έχει επέλθει παραγραφή.
Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, τον χρονικό αυτό περιορισμό επιβάλλουν οι συνταγματικές αρχές και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Αναλυτικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν στην απόφαση τους:
«Δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της προβλεπόμενης στην παράγραφο 1 του ανωτέρω άρθρου 84 πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει την δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο».
Ακόμη, σημειώνεται στην επίμαχη απόφαση:
«Μεταξύ των βασικών και τακτικών μέσων του φορολογικού ελέγχου της ακρίβειας των δηλώσεων εισοδήματος, ο οποίος πρέπει να διενεργείται, κατ’ αρχήν, εντός της προβλεπόμενης στο άρθρο 84 παρ. 1 πενταετίας, είναι και η εξέταση του υπόλοιπου και των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή. Τούτων έπεται ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ικανά να δικαιολογήσουν (ενόψει και των επιταγών της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας) την επιμήκυνση της (κατ’ αρχήν οριζόμενης, πενταετούς) προθεσμίας παραγραφής, σύμφωνα με το άρθρο 84 παρ. 4 περιπτ. β, σε συνδυασμό με το άρθρο 68 παρ. 2 περιπτ. α του ΚΦΕ».
Επίσης, οι σύμβουλοι Επικρατείας προσθέτουν:
«Πράγματι, αν θεωρηθεί ότι στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή μπορούν να αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής δεν θα είχε κατ’ ουσίαν πεδίο εφαρμογής και η εμφανιζόμενη ως παρέκκλιση δεκαετής παραγραφή θα καθίστατο ο κανόνας, δεδομένου ότι, αν όχι το σύνολο των φορολογουμένων, εν πάση περιπτώσει, η συντριπτική πλειοψηφία αυτών τηρούσε ήδη από πολλών ετών και εξακολουθεί να τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς, χωρίς τους οποίους, άλλωστε, δεν είναι πλέον δυνατή η πραγματοποίηση μεγάλου πλήθους συναλλαγών.
Επιπρόσθετα ένας τέτοιος κανόνας, ορίζοντας τόσο μακρύ χρόνο παραγραφής (δεκαετία), διπλάσιο του κατ’ αρχήν προβλεπόμενου (και, δη, ανεξαρτήτως των συνθηκών τέλεσης ή/και της βαρύτητας, από απόψεως ποσού, της αποδιδόμενης φοροδιαφυγής), εμφανίζει σοβαρά μειονεκτήματα, τόσο για τους φορολογούμενους όσο και για το Δημόσιο (όσον αφορά τη φερεγγυότητα των φορολογικών ελέγχων, τη δυνατότητα προσήκουσας άμυνας των διοικουμένων, τον προγραμματισμό και την ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων τους, προς όφελος και της εθνικής οικονομίας, καθώς και την εισπραξιμότητα των καταλογιζόμενων ποσών), ενόψει των οποίων και με βάση όσα έγιναν ερμηνευτικώς δεκτά, θα έβαινε εμφανώς πέραν του μέτρου που είναι αναγκαίο και εύλογο για τον εντοπισμό και την καταστολή της φοροδιαφυγής (και, ιδίως, της μεγάλης από απόψεως ποσού) από μια σύγχρονη, καλά οργανωμένη και επιμελή φορολογική διοίκηση, λαμβανομένου υπόψη ότι ο λόγος της ανωτέρω επιμήκυνσης της προθεσμίας παραγραφής θα συνίστατο στην όψιμη (μετά την πάροδο της πενταετίας) συλλογή και εκτίμηση από τη φορολογική αρχή στοιχείων περί των τραπεζικών λογαριασμών των φορολογουμένων, μέσω της χρήσης βασικού και τακτικού μέσου, που έχει στη διάθεσή του, εδώ και πολλά χρόνια, ο φορολογικός έλεγχος και το οποίο αυτός οφείλει να εφαρμόζει, ορθολογικά και επίκαιρα, αξιοποιώντας κατάλληλα και τη σύγχρονη τεχνολογία, για την αποτελεσματική εκπλήρωση του έργου του».
Μάλιστα, οι δικαστές ξεκαθαρίζουν ότι «υπό το φως της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας, δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης β της παραγράφου 4 του άρθρου 84 του ΚΦΕ, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 68 παρ. 2 περίπτωση β του ΚΦΕ, περί δεκαετούς παραγραφής, εάν η ανακρίβεια της δήλωσης αποδεικνύεται, κατά την εκτίμηση της φορολογικής αρχής, βάσει στοιχείων για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή».
Σε άλλο σημείο της απόφασης οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν: «Τα στοιχεία των τραπεζικών καταθέσεων του φορολογουμένου στις ημεδαπές τράπεζες ευρίσκονταν ανά πάσα στιγμή στη διάθεση του φορολογικού ελέγχου ή, τουλάχιστον, ο φορολογικός έλεγχος μπορούσε ανά πάσα στιγμή να λάβει γνώση αυτών. Για τον λόγο αυτό, τα εν λόγω στοιχεία δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως στοιχεία τα οποία δεν είχε, ούτε μπορούσε να έχει δικαιολογημένα υπόψη του ο έφορος κατά τον αρχικό έλεγχο ή την αρχική φορολογική εγγραφή. Ως εκ τούτου, τα στοιχεία των τραπεζικών καταθέσεων του πατέρα της προσφεύγουσας, ανεξαρτήτως του αν στοιχειοθετούν την απόκτηση εισοδήματος, δεν μπορούν να θεωρηθούν «συμπληρωματικά» φορολο-γικά στοιχεία υπό την έννοια της διάταξης του άρθρου 68 παρ. 2 του Κ.Φ.Ε., προκειμένου να δικαιολογήσουν την έκδοση συμπληρωματικού φύλλου ελέγχου ή την παράταση της παραγραφής».
Οι δικαστές κάνουν ακόμη αναφορά στην διάρκεια της παραγραφής, υπό το φως των Συνταγματικών επιταγών. Συγκεκριμένα, αναφέρουν:
«Η διάρκεια της παραγραφής πρέπει να καθορίζεται εκ των προτέρων, ενώ μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του ανωτέρω άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το έτος, που έπεται εκείνου, στο οποίο ανάγεται η φορολογική υποχρέωση.
Κατά συνέπεια, διάταξη νόμου περί παρατάσεως χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων, οι οποίες ανάγονται σε ημερολογιακό έτος προγενέστερο του προηγουμένου της δημοσιεύσεως του νόμου αυτού έτους, είναι ανίσχυρη ως αντικείμενη στην απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου αρχή της ασφάλειας δικαίου και στις εξειδικεύουσες αυτήν ειδικώς στο φορολογικό δίκαιο ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις, για τον λόγο ότι θα τροποποιούσε κατά τον τρόπο αυτό αναδρομικά εις βάρος των φορολογουμένων το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο στον οποίο ανάγονται οι φορολογικές τους υποχρεώσεις όσον αφορά ουσιαστικό στοιχείο των εν λόγω υποχρεώσεων.
Εξάλλου, ενόψει της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 εδ. δ΄ του Συντάγματος) και προς αποφυγή ενθαρρύνσεως ενδεχόμενης απραξίας της φορολογικής διοικήσεως, η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια, ενόψει, μάλιστα, του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των συγχρόνων ηλεκτρονικών και άλλων μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (όπως εισόδημα π.χ. από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος χωρίς να χρειάζεται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων και, ως εκ τούτου, δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν προϊσχύσασες διατάξεις σε χρόνο, κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα μέσα αυτά.
Άλλωστε, η ταχύτητα των εξελίξεων σε όλους τους τομείς, μεταξύ των οποίων και ο οικονομικός και ο επιχειρηματικός, επιβάλλει, προς προστασία του δημοσίου συμφέροντος, την ταχύτερη κατά το δυνατόν εκκαθάριση των υποχρεώσεων των φορολογουμένων, ώστε τόσο αυτοί, προκειμένου να προγραμματίζουν την οικονομική τους δραστηριότητα, να γνωρίζουν τις οφειλές τους επικαίρως και ανά τακτά, και σχετικώς μικρά, χρονικά διαστήματα - διότι συσσώρευση οφειλών πολλών ετών, λόγω της μετά πάροδο μακρού χρόνου διενέργειας ελέγχου για περισσότερα έτη και εκδόσεως των σχετικών καταλογιστικών πράξεων, και αξίωση συγχρόνου καταβολής αυτών μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, τα οποία μπορεί να συνεπάγονται δυσμενείς επιπτώσεις στην εθνική οικονομία γενικότερα - όσο και το κράτος να είναι σε θέση να προβλέπει εγκαίρως, με σχετική ασφάλεια, τα έσοδά του για να μπορεί, στη συνέχεια, να προγραμματίζει και τις δαπάνες του και τον τρόπο αντιμετωπίσεώς τους».
Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας ασκούν έντονη κριτική στον τρόπο λειτουργίας τόσο του υπουργείου Οικονομικών όσο και των Δ.Ο.Υ., αναφέροντας ενδεικτικά:
«Η διοίκηση, διαθέτουσα προδήλως περιορισμένο αριθμό καταλλήλως εκπαιδευμένου προσωπικού, ικανού να αξιολογήσει τα προκύπτοντα με βάση τις σύγχρονες μεθόδους ελέγχου στοιχεία, και επιβαρυμένη με την υποχρέωση ταυτοχρόνου ελέγχου τόσο παλαιών υποθέσεων, διεπομένων ενδεχομένως, ενόψει των αλλεπαλλήλων τροποποιήσεων της σχετικής με φόρους, τέλη και εισφορές νομοθεσίας, από μη ισχύουσες πλέον κατά τον χρόνο του ελέγχου διατάξεις, όσο και νέων υποθέσεων, διατρέχει τον κίνδυνο να επικεντρώνει την προσοχή της στη διενέργεια ελέγχων αφορώντων στις παραμένουσες σε εκκρεμότητα υποθέσεις παρελθόντων ετών, με συνέπεια να μην είναι σε θέση να ασκήσει επικαίρως ελέγχους για την εξακρίβωση τηρήσεως της ήδη ισχυούσης νομοθεσίας, οι οποίοι (έλεγχοι) θα ήταν ενδεχομένως και περισσότερο αποτελεσματικοί και λυσιτελείς και θα συνέβαλαν στην εμπέδωση στους διοικουμένους της συνειδήσεως για την εκπλήρωση των σχετικών με φόρους, τέλη και εισφορές υποχρεώσεων τους, που απορρέουν από ισχύουσες διατάξεις, σε χρόνο που θα έχουν και τη δυνατότητα να συμμορφωθούν και να αποφύγουν την επανάληψη ενδεχομένων παραβάσεων και, επομένως, και την επιβολή κυρώσεων, καθώς και να αποφύγουν τη συσσώρευση οικονομικών επιβαρύνσεων πολλών ετών».
kathimerini.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Ποινή φυλάκισης 6 μηνών με αναστολή επέβαλε το μονομελές πρωτοδικείο Καστοριάς, στους συμπολίτες μας Γιώργο Μαντζούρα και Σωκράτη Λιάνο, ...
-
Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου είναι υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με τον συνδυασμό του Νίκου Βασιλειάδη και σχολιάζει παλαιότερο δημοσίευμα της ...
-
Κανένας από τους "πρωτοκλασάτους" της ομάδας Χατζησυμεωνίδη δεν αποτόλμησε να παραστεί στο μνημόσυνο των θυμάτων της γερμανικής...
-
Επιμέλεια Μαριάννα Ιατρίδου Η απαξίωση του πολιτικού συστήματος και των εκπροσώπων του, που φτάνει στο 36% για το νομό της Καστοριάς, αποτυ...
-
Σωρεία διοικητικών παραβάσεων και αξιόποινων πράξεων, διαπιστώνει το πόρισμα των Ορκωτών Λογιστών που αφορά την διαχειριστική περίοδο 201...
-
►ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΗΜΕΡΑ του νέου χρόνου, έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες “διαρροές” από τον συνδυασμό του δημάρχου Καστοριάς, κατά την διάρ...
-
Σε άνδρα 58 ετών ανοίκει το πτώμα που βρέθηκε το απόγευμα της Τετάρτης σε παραλίμνια περιοχή της λίμνης Πολυφύτου Κοζάνης. Για τον άστυχ...
-
Άρθρο του Δημήτρη Ιατρίδη Ακούμε τελευταία κατά κόρον, από επίσημα χείλη, να γίνεται λόγος για απεντάξεις έργων και στους τρεις Δήμο...
-
Με πλαστά πτυχία βρέθηκαν 15 μόνιμοι υπάλληλοι της Βουλής και η υπόθεσή τους εστάλη στον εισαγγελέα προκειμένου να ερευνηθεί αν τα αυτ...
-
Με αμείωτους ρυθμούς αλλά και με αστυνομική παρουσία συνεχίστηκαν και σήμερα οι ουρές στα ΑΤΜ της Καστοριάς. Πολλά από τα οποία έχουν...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου