ΣΕΛΙΔΕΣ
Αρχειοθήκη
-
►
2022
(3)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
▼
2017
(2834)
- ► Δεκεμβρίου (79)
- ► Σεπτεμβρίου (261)
-
▼
Αυγούστου
(276)
- Εκδόθηκε Υπουργική Απόφαση για τη δημιουργία ένστο...
- Τα σημάδια που «δείχνουν» Αρμαγεδδώνα: Σενάρια κατ...
- Αυτονόμηση του Μποδοσάκειου από το Μαμάτσειο φέρνε...
- Τα θέματα που θα συζητηθούν αύριο στο Δ.Σ. ΠΕΔ Δυτ...
- Ευχαριστήριο Ψήφισμα Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριά...
- Έναρξη λειτουργίας του Μουσικού Γυμνασίου Καστοριάς
- Επιχείρηση διάσωσης του κεντρικού αγωγού λυμάτων τ...
- Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας: 148.423 € για τη συ...
- H εμφάνιση της θανάσιμης Νόσου των Λεγεωνάριων και...
- H ΜΙΝΕΡΒΑ ανακαλεί συσκευασίες ελαιολάδου -Δείτε π...
- Καταγγελία για βιασμό στα Γρεβενά!
- Ολ. Τελιγιορίδου - Κων. Σέλτσας: Ξεκινάει κανονικά...
- Ανάρτηση καταστάσεων πληρωμής και απορριπτόμενων, ...
- Δωρεάν δρομολόγια με το ΚΤΕΛ προς το άλσος Μεσοποτ...
- Ανακοίνωση της Αντιδημαρχίας Καθαριότητας Καστοριάς
- Ο Σύλλογος "Ομόνοια" της Νέας Υόρκης βράβευσε του...
- Κάλεσμα της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων στο Συλ...
- Απίστευτο: Τουρίστρια αρνήθηκε να πληρώσει το ταξί...
- «Στεγνώνει» η λίμνη των Ιωαννίνων - Πάνω από ένα μ...
- Διακοπή νερού στη Χαμηλή Ζώνη της Καστοριάς
- Αλλάζουν τα κριτήρια για το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ
- Έρχεται έκτακτο της ΕΜΥ: Ισχυρές καταιγίδες από τη...
- Ο Κώστας Σημαιοφορίδης παραχώρησε την προσωπική ...
- Έκαναν έρανο στο Δημοτικό Συμβούλιο Καστοριάς για ...
- Πώς θα πληρώνεται στο εξής ο… μάστορας στα συνεργε...
- Εξετάσεις δύο φορές τον χρόνο προβλέπει το νομοσχέ...
- Τι αλλάζει στο Γενικό Λύκειο-Το νέο σύστημα εισαγω...
- Διακοπών παραλειπόμενα
- Έρχεται κρίση... γάλακτος στην Ευρώπη μέχρι τα Χρι...
- Ευνοϊκές διατάξεις για τους αγρότες στο πολυνομοσχ...
- ΟΑΕΔ: Νεο πρόγραμμα πρόσληψης μακροχρόνια ανέργων ...
- Έρχεται κακοκαιρία εξπρές! Που θα χτυπήσει
- Mαχαίρωσan τον δήμαρχο Ελευσίνας μέσα στο γραφείο του
- Δύο σύλλογοι, μια συνοικιία, μια ομάδα, μια παρέα ...
- Κατατίθεται το ν/σ για εργασιακά -Προβλέψεις για δ...
- Βράβευση των Αριστούχων Μαθητών Β/θμιας Εκπαίδευσ...
- Ήρθε ο λογαριασμός του ΕΝΦΙΑ: Αναρτήθηκαν τα εκκαθ...
- Αιτήσεις συμμετοχής και εγγραφές για το Κοινωνικό ...
- Χιλιάδες ειδοποιητήρια για χρέη στα ασφαλιστικά τα...
- Ελικόπτερο της Πυροσβεστικής εντόπισε εμπρηστές στ...
- H «βαρυχειμωνιά» στο επίκεντρο της συνάντησης Τσίπ...
- Συμβουλές προς φοιτητές και γονείς στην αναζήτηση ...
- Βραβείο στον Αλέξη Τσίπρα από τον Πολιτιστικό Οργα...
- Οι εισηγήσεις των θεμάτων του 20ου Δημ. Συμβουλίου...
- Θεσσαλονίκη 1917: Αναβιώνει στην ΔΕΘ, καίγεται ξαν...
- Μια παραλία της Χαλκιδικής θα στηθεί στο κέντρο τη...
- Ξεκίνησαν online οι αιτήσεις στο Δημόσιο ΙΕΚ Καστο...
- Τι ισχύει για τις μετεγγραφές φοιτητών -Ποιοι έχου...
- Η Ευρώπη ξεκινά να στέλνει πρόσφυγες πίσω στην Ελλάδα
- Μαζικό κούρεμα σε κόκκινα δάνεια και κάρτες από τι...
- Εξαπάτησαν 3 ορεινούς ξενοδόχους των Γρεβενών
- Ποιοί φοιτητές δικαιούνται δωρεάν Internet Διαβάστ...
- Νέες προσλήψεις τεχνικού και ανειδίκευτου προσωπικ...
- Ανεξέλεγκτες οι εισπρακτικές, απροστάτευτοι οι κατ...
- Εντυπωσιακές καθελκύσεις μεγάλων πλοίων (ΒΙΝΤΕΟ)
- Το κατρακύλι της κυρίας και η... κατρακύλα της ενη...
- Το πρωτοσέλιδο της Καστοριανής Εστίας 24-8-2017
- Αγριο κράξιμο: Φυγαδεύτηκε η αποστολή του ΠΑΟΚ
- Ποιοι δικαιούνται έκπτωση ή πλήρη απαλλαγή από τον...
- Βάσεις 2017: Τα παράδοξα. Μπήκε σε σχολή με 2.900 ...
- Νέα διόδια από Σεπτέμβριο στην Εγνατία. Το αντίτιμο
- Συναγερμός και στην Αθήνα μετά την Βαρκελώνη. Νέα ...
- Συγχαρητήρια στον γιο μου! Δεν πέρασε πουθενά!
- Τι αλλάζει σε εργασιακά-εισφορές το πρώτο «μη μνημ...
- Ποντίκια έφαγαν την κληρονομιά που άφησε 90χρονη
- ΟΑΕΔ: Έρχεται η προκήρυξη 10.000 θέσεων σε ΟΤΑ και...
- Φωτιά σε διώροφο λεωφορείο του ΚΤΕΛ Καστοριάς στην...
- Ο εορτασμός των Αγίων Ανδριανού και Ναταλίας στον ...
- Ιστορική επιγραφή στα ελληνικά ανακαλύφθηκε στην Ι...
- Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στην Π....
- EDEKA: Το γερμανικό σούπερ μάρκετ που πέταξε έξω ό...
- Βάσεις 2017: Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα – Δείτε...
- Εργαζόμενοι LIDL: Καταγγέλλουν άγρια εκμετάλλευση ...
- Τις παραιτήσεις των εν ενεργεία έξι θεματικών Αντι...
- Συνελήφθη 36χρονος στην Καστοριά για κατοχή ηρωίνης
- Αύριο Πέμπτη στις 10 το πρωί ανακοινώνονται οι βάσ...
- Ένταση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονί...
- Απίστευτο περιστατικό: Έθαψαν και ξέθαψαν νεκρό στ...
- ΕΟΠΥΥ: Νέο σύστημα επισκέψεων των γιατρών από 1η Ο...
- Έρχονται πρόστιμα σε όσους δεν χρησιμοποιούν τα POS
- Συνελήφθη διακινητής μεταναστών μετά από επεισοδια...
- Τραγωδία: Νεκρός βρέθηκε αξιωματικός της Πολεμικής...
- Οι Πανελλαδικές θα αντικατασταθούν με τις Περιφερε...
- «Ζεστό» χρήμα σε αγρότες με πτυχίο -Οι χρηματοδοτή...
- 20 άτομα θα προσλάβει ο Δήμος Καστοριάς
- Π.Ε. Καστοριάς: Έναρξη Κυνηγετικής Περιόδου – Κυνη...
- Άγριο έγκλημα στη Ζάκυνθο: Ο δράστης έστησε καρτέρ...
- Πότε θα καταβληθεί το Κοινωνικό Επίδομα Αλληλεγγύης
- Κλειστός για τρεις μέρες ο δρόμος προς την Καλλιθέα
- Νομοσχέδιο που θα καταργεί τις πανελλήνιες εξετάσε...
- Δημόσιο -αξιολόγηση: Κατατίθεται στη Βουλή η ρύθμι...
- Εφορία: Τελεσίγραφο κατασχέσεων σε 761.000 φορολογ...
- Εθνοφύλακες και έφεδροι κάνουν περιπολίες στα σύνο...
- LIVE από τη NASA: Η ολική έκλειψη ηλίου
- Προειδοποιεί για νέα οικονομική κρίση η ελίτ των ο...
- Τροχαίο στην Εγνατία οδό στο ρεύμα προς Κοζάνη στο...
- Πατέρας έστησε καρτέρι και «συνέλαβε» τον Αλβανό ε...
- Υποχωρούν οι αποδόσεις των ομολόγων του ελληνικού ...
- Εκκλησία τοποθέτησε POS για τα κεριά!
- Την επόμενη εβδομάδα η ανακοίνωση των Βάσεων 2017
- ► Φεβρουαρίου (194)
- ► Ιανουαρίου (207)
-
►
2016
(1885)
- ► Δεκεμβρίου (150)
- ► Σεπτεμβρίου (258)
- ► Φεβρουαρίου (129)
- ► Ιανουαρίου (102)
-
►
2015
(1400)
- ► Δεκεμβρίου (76)
- ► Σεπτεμβρίου (105)
- ► Φεβρουαρίου (133)
- ► Ιανουαρίου (126)
-
►
2014
(1174)
- ► Δεκεμβρίου (123)
- ► Σεπτεμβρίου (211)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
►
2013
(213)
- ► Δεκεμβρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (19)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (19)
-
►
2012
(201)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (14)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (20)
-
►
2011
(185)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (24)
- ► Ιανουαρίου (10)
Από το Blogger.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Πρόσφατα
16 Αυγούστου 2017
Πώς εξαφανίστηκαν από το χάρτη 8 στις 10 τεχνικές εταιρείες
8/16/2017 08:11:00 μ.μ.
|
|
Η ανομβρία στα δημόσια έργα και οι μεγάλες εκπτώσεις στους διαγωνισμούς ενισχύουν τους φόβους πως θα ζήσουμε «νέο 1998», έτος που άρχισε το μεγάλο κύμα κατάρρευσης ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων. Πώς και γιατί οι 39 εταιρείες έγιναν... έξι.
Μέσα σε 20 χρόνια εξαφανίστηκε από το χάρτη το 80% των μεγαλύτερων τεχνικών εταιρειών της χώρας, οι περισσότερες πριν αρχίσει η πολυετής κρίση. Ιστορικές εταιρείες όπως η ΑΕΓΕΚ, δυναμικοί όμιλοι των δεκαετιών του '80 και του '90 όπως η Μηχανική, εξειδικευμένοι "παίκτες" όπως η Θεμελιοδομή, είτε χρεοκόπησαν, είτε είναι σήμερα ζωντανοί - νεκροί!
Οι "μαύρες τρύπες" που δημιουργήθηκαν από τις μεγάλες εκπτώσεις στα έργα του "πακέτου Ντελόρ", οι συγχωνεύσεις με μοναδικό στόχο τις χρηματιστηριακές υπεραξίες που δεν ήρθαν και οι αναγκαστικοί γάμοι που έγιναν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, ήταν οι κύριες αιτίες της πτώσης.
Σήμερα έχουν μείνει μόνο έξι εταιρείες στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου, αρκετές από τις οποίες εμφανίζουν ζημιές. Κατά σύμπτωση, έχει επανέλθει στη συζήτηση το θέμα των μεγάλων εκπτώσεων που οδήγησε στην κατάρρευση πολλών εταιρειών τα τελευταία 20 χρόνια. Ταυτόχρονα, η αγορά των δημοσίων έργων είναι μειωμένη κατά σχεδόν 70% σε σχέση με τις εποχές των παχέων αγελάδων, ενώ οι πρωτοβουλίες για επέκταση στο εξωτερικό σκοντάφτουν. Η αποχώρηση των ελληνικών τραπεζών από τα Βαλκάνια και οι γεωπολιτικές ανησυχίες στον Αραβικό Κόλπο αποτελούν σοβαρά εμπόδια στη διεύρυνση της παρουσίας των ελληνικών ομίλων. Οι τελευταίες είχαν αποκτήσει αξιόλογη παρουσία και στις δύο περιοχές που πλέον περιορίζεται, αντί να επεκτείνεται.
Αρκετοί μιλούν για την ανάγκη πρωτοβουλιών ώστε να σταθούν στα πόδια τους ισχυροί όμιλοι, αλλά και να διασωθεί η ραχοκοκαλιά του κλάδου, δηλαδή οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις. Είναι, πάντως, τόσο σοβαρά τα προβλήματα και η ανομβρία δημοσίων έργων που αρκετοί πιστεύουν πως θα ξαναζήσουμε, αυτή τη φορά μεταξύ των μεσαίου μεγέθους εταιρειών, το ξεκλήρισμα της περιόδου 1998 – 2005.
Το 1998, λίγους μήνες πριν αρχίσει το κύμα αναγκαστικών συγχωνεύσεων στον κατασκευαστικό κλάδο, 39 τεχνικές εταιρείες βρίσκονταν στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου. Με τη μεσολάβηση της χρηματιστηριακής «φούσκας» και των συγχωνεύσεων, οι όμιλοι της ανώτατης τάξης περιορίστηκαν σε δεκατέσσερις μέσα στην επόμενη τετραετία.
Και τότε άρχισε η κατάρρευση. Εν μέσω ολυμπιακών έργων και μιας πίτας άλλων δημοσίων έργων που έφταναν τα πέντε έως έξι δισ. ευρώ ετησίως, οι μισοί από τους 14 ομίλους είτε χρεοκόπησαν, είτε έγιναν ζόμπι μέσα σε πέντε χρόνια! Σήμερα την ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου απαρτίζουν η ΑΚΤΩΡ, η ΤΕΡΝΑ, η J&P ΑΒΑΞ +3,78% ΑΒΑΞ, η ΜΕΤΚΑ (που την απορροφά η Μυτιληναίος), η Intrakat και η Πόρτο Καρράς του ομίλου Τεχνική Ολυμπιακή. Η ΕΚΤΕΡ, που διαθέτει μικρότερης τάξης πτυχίο, αποτελεί, επίσης, ξεχωριστή περίπτωση γιατί διασώθηκε από τη γενικότερη κατάρρευση του ομίλου ΑΕΓΕΚ αφού πωλήθηκε εγκαίρως!
Από τις ημέρες δόξας του ’99 όταν οι εργολάβοι αγόραζαν ό,τι κινείται και που οι πλέον «παιχνιδιάρηδες» εμφανίζονταν ως υποψήφιοι αγοραστές κάθε ομίλου (από τον ΟΤΕ μέχρι την Ολυμπιακή!) σήμερα, είκοσι χρόνια μετά, οι περισσότεροι από τους λίγους που επιβίωσαν έχουν είτε ζημιές, είτε πολύ μικρά κέρδη. Από την άλλη πλευρά, το μέγεθος των σημερινών ομίλων, αλλά και η διεθνής παρουσία ορισμένων εξ’ αυτών, δε θυμίζει σε τίποτα τις «βιοτεχνίες» του 1998.
Τότε μόνο μία τεχνική εταιρεία είχε έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ, η Ελληνική Τεχνοδομική με τους αδελφούς Δημήτρη και ΑναστάσιοΚαλλιτσάντση να έχουν μόλις πάρει τα ηνία από τη γενιά των ιδρυτών.
Η Ελληνική Τεχνοδομική έγινε ΕΛΛΑΚΤΩΡ με απορρόφηση εταιρειών όπως η ΤΕΒ, η ΑΚΤΩΡ (τρίτη σε μέγεθος το 1998) και η Παντεχνική και τo 2016 ο όμιλος είχε έσοδα 1,94 δισ. ευρώ, αλλά και σημαντικές ζημιές. Πληρώνει το εισιτήριο «της παγκοσμιοποίησης» όπως είπε στην πρόσφατη γενική συνέλευση ο αντιπρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κούτρας, που το 1998 ήταν επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ (όπως και σήμερα) και πρωτοστάτησε στην προσπάθεια των συγχωνεύσεων. Ισχυροί "παίκτες" του κλάδου την εποχή εκείνη, όπως η Παντεχνική (και η Κ. Ι. Σαραντόπουλος που συγχωνεύθηκαν) διασώθηκαν υπό την αιγίδα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Η ΤΕΡΝΑ, από τότε υπό τη διοίκηση του Γιώργου Περιστέρη, είχε το 1998 έσοδα κοντά στα 50 εκατ. ευρώ. Το 2016 ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (που δημιουργήθηκε με συγχώνευση των ΓΕΚ με ΤΕΡΝΑ) είχε έσοδα 1,16 δισ. ευρώ από κατασκευές, ενέργεια και ακίνητα.
Λίγο πιο κάτω από πλευράς εσόδων βρίσκονταν η ΑΒΑΞ (τότε ελέγχονταν από τους κ.κ. Αντ. Σγαρδέλη, Ν. Γεραρχάκη και Κ. Κουβαρά) που εξαγοράστηκε από την J&Ρ Ελλάς (θυγατρική του κυπριακού ομίλου J&Ρ και δεύτερη μεγαλύτερη τεχνική εταιρεία με βάση τα έσοδα του 1998) και δημιουργήθηκε ο όμιλος J&Ρ ΑΒΑΞ.
Στην πρώτη εξάδα του 1998 περιλαμβάνονταν και τρεις άλλες εταιρείες: η ΑΕΓΕΚ (4η), η Μηχανική (5η) και η ΑΤΤΙΚΑΤ (6η). Και οι τρεις ατύχησαν! Η ΑΕΓΕΚ είναι σήμερα ένα ζόμπι που κρατιέται στη ζωή από τις τράπεζες μέχρι να τελειώσει το μετρό Θεσσαλονικης. Τα τελευταία 20 χρόνια πέρασε από χίλια μύρια κύματα με τους τότε βασικούς μετόχους (Σπ. Παπαγεωργίου και Γ. Τριανταφύλλου) να προχωρούν στην απορρόφηση του ιστορικού ομίλου ΜΕΤΩΝ – ΕΤΕΠ (των Χρ. Αρφάνη και Ν. Χιόνη), της Ευκλείδης ΑΤΕ, κ.α. Στο τέλος διαπίστωσαν πως η «μαύρη τρύπα» ήταν πολύ μεγαλύτερη της αναμενόμενης. Η ΑΕΓΕΚ πέρασε στον επιχειρηματία Γ. Μαρούλη και από εκεί στις τράπεζες…
Ο ιδρυτής της Μηχανικής Πρόδρομος Εμφιετζόγλου θεωρεί ακόμα και σήμερα πως οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις ήταν καταστροφικές γιατί φόρτωσαν κάποιες μέχρι τότε υγιείς εταιρείες με μεγάλες ζημιές. Η Μηχανική είναι εδώ και χρόνια εκτός κατασκευαστικής αγοράς και τώρα φέρεται να συνεργάζεται με την ιταλική GD Infrastrutture Srl που διεκδικεί δημόσια έργα. Οι Ιταλοί πρόσφατα μειοδότησαν σε τμήμα του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος. Στη χρεοκοπία οδηγήθηκε και η ΑΤΤΙΚΑΤ του Παν. Πανούση, έμπειρου κατασκευαστή που τότε είχε συνέταιρο τον Κ. Τσέλο.
Ο κατάλογος των ισχυρών ομίλων που εξαφανίστηκαν από το χάρτη μοιάζει ατελείωτος. Σε αρκετές περιπτώσεις οι βασικοί μέτοχοι και οι διοικήσεις πλήρωσαν ακριβά το κυνήγι των υπεραξιών. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις υγιείς επιχειρήσεις συγχωνεύθηκαν με εταιρείες που είχαν «μαύρες τρύπες» εκατομμυρίων με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν μέσα σε λίγους μήνες. Υπήρξαν και περιστατικά συγκρούσεων μεταξύ συνεταίρων των ομίλων που δημιουργήθηκαν με τις αναγκαστικές συγχωνεύσεις. Τα ονόματα είναι πολλά: ΑΛΤΕ, ‘Εμπεδος, Θεμελιοδομή, ΒΙΟΤΕΡ, Ευκλείδης, κ.α.
Φώτης Κόλλιαςfotisk2@euro2day.gr
Μέσα σε 20 χρόνια εξαφανίστηκε από το χάρτη το 80% των μεγαλύτερων τεχνικών εταιρειών της χώρας, οι περισσότερες πριν αρχίσει η πολυετής κρίση. Ιστορικές εταιρείες όπως η ΑΕΓΕΚ, δυναμικοί όμιλοι των δεκαετιών του '80 και του '90 όπως η Μηχανική, εξειδικευμένοι "παίκτες" όπως η Θεμελιοδομή, είτε χρεοκόπησαν, είτε είναι σήμερα ζωντανοί - νεκροί!
Οι "μαύρες τρύπες" που δημιουργήθηκαν από τις μεγάλες εκπτώσεις στα έργα του "πακέτου Ντελόρ", οι συγχωνεύσεις με μοναδικό στόχο τις χρηματιστηριακές υπεραξίες που δεν ήρθαν και οι αναγκαστικοί γάμοι που έγιναν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, ήταν οι κύριες αιτίες της πτώσης.
Σήμερα έχουν μείνει μόνο έξι εταιρείες στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου, αρκετές από τις οποίες εμφανίζουν ζημιές. Κατά σύμπτωση, έχει επανέλθει στη συζήτηση το θέμα των μεγάλων εκπτώσεων που οδήγησε στην κατάρρευση πολλών εταιρειών τα τελευταία 20 χρόνια. Ταυτόχρονα, η αγορά των δημοσίων έργων είναι μειωμένη κατά σχεδόν 70% σε σχέση με τις εποχές των παχέων αγελάδων, ενώ οι πρωτοβουλίες για επέκταση στο εξωτερικό σκοντάφτουν. Η αποχώρηση των ελληνικών τραπεζών από τα Βαλκάνια και οι γεωπολιτικές ανησυχίες στον Αραβικό Κόλπο αποτελούν σοβαρά εμπόδια στη διεύρυνση της παρουσίας των ελληνικών ομίλων. Οι τελευταίες είχαν αποκτήσει αξιόλογη παρουσία και στις δύο περιοχές που πλέον περιορίζεται, αντί να επεκτείνεται.
Αρκετοί μιλούν για την ανάγκη πρωτοβουλιών ώστε να σταθούν στα πόδια τους ισχυροί όμιλοι, αλλά και να διασωθεί η ραχοκοκαλιά του κλάδου, δηλαδή οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις. Είναι, πάντως, τόσο σοβαρά τα προβλήματα και η ανομβρία δημοσίων έργων που αρκετοί πιστεύουν πως θα ξαναζήσουμε, αυτή τη φορά μεταξύ των μεσαίου μεγέθους εταιρειών, το ξεκλήρισμα της περιόδου 1998 – 2005.
Το 1998, λίγους μήνες πριν αρχίσει το κύμα αναγκαστικών συγχωνεύσεων στον κατασκευαστικό κλάδο, 39 τεχνικές εταιρείες βρίσκονταν στην ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου. Με τη μεσολάβηση της χρηματιστηριακής «φούσκας» και των συγχωνεύσεων, οι όμιλοι της ανώτατης τάξης περιορίστηκαν σε δεκατέσσερις μέσα στην επόμενη τετραετία.
Και τότε άρχισε η κατάρρευση. Εν μέσω ολυμπιακών έργων και μιας πίτας άλλων δημοσίων έργων που έφταναν τα πέντε έως έξι δισ. ευρώ ετησίως, οι μισοί από τους 14 ομίλους είτε χρεοκόπησαν, είτε έγιναν ζόμπι μέσα σε πέντε χρόνια! Σήμερα την ανώτατη τάξη του εργοληπτικού πτυχίου απαρτίζουν η ΑΚΤΩΡ, η ΤΕΡΝΑ, η J&P ΑΒΑΞ +3,78% ΑΒΑΞ, η ΜΕΤΚΑ (που την απορροφά η Μυτιληναίος), η Intrakat και η Πόρτο Καρράς του ομίλου Τεχνική Ολυμπιακή. Η ΕΚΤΕΡ, που διαθέτει μικρότερης τάξης πτυχίο, αποτελεί, επίσης, ξεχωριστή περίπτωση γιατί διασώθηκε από τη γενικότερη κατάρρευση του ομίλου ΑΕΓΕΚ αφού πωλήθηκε εγκαίρως!
Από τις ημέρες δόξας του ’99 όταν οι εργολάβοι αγόραζαν ό,τι κινείται και που οι πλέον «παιχνιδιάρηδες» εμφανίζονταν ως υποψήφιοι αγοραστές κάθε ομίλου (από τον ΟΤΕ μέχρι την Ολυμπιακή!) σήμερα, είκοσι χρόνια μετά, οι περισσότεροι από τους λίγους που επιβίωσαν έχουν είτε ζημιές, είτε πολύ μικρά κέρδη. Από την άλλη πλευρά, το μέγεθος των σημερινών ομίλων, αλλά και η διεθνής παρουσία ορισμένων εξ’ αυτών, δε θυμίζει σε τίποτα τις «βιοτεχνίες» του 1998.
Τότε μόνο μία τεχνική εταιρεία είχε έσοδα άνω των 100 εκατ. ευρώ, η Ελληνική Τεχνοδομική με τους αδελφούς Δημήτρη και ΑναστάσιοΚαλλιτσάντση να έχουν μόλις πάρει τα ηνία από τη γενιά των ιδρυτών.
Η Ελληνική Τεχνοδομική έγινε ΕΛΛΑΚΤΩΡ με απορρόφηση εταιρειών όπως η ΤΕΒ, η ΑΚΤΩΡ (τρίτη σε μέγεθος το 1998) και η Παντεχνική και τo 2016 ο όμιλος είχε έσοδα 1,94 δισ. ευρώ, αλλά και σημαντικές ζημιές. Πληρώνει το εισιτήριο «της παγκοσμιοποίησης» όπως είπε στην πρόσφατη γενική συνέλευση ο αντιπρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κούτρας, που το 1998 ήταν επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ (όπως και σήμερα) και πρωτοστάτησε στην προσπάθεια των συγχωνεύσεων. Ισχυροί "παίκτες" του κλάδου την εποχή εκείνη, όπως η Παντεχνική (και η Κ. Ι. Σαραντόπουλος που συγχωνεύθηκαν) διασώθηκαν υπό την αιγίδα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Η ΤΕΡΝΑ, από τότε υπό τη διοίκηση του Γιώργου Περιστέρη, είχε το 1998 έσοδα κοντά στα 50 εκατ. ευρώ. Το 2016 ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (που δημιουργήθηκε με συγχώνευση των ΓΕΚ με ΤΕΡΝΑ) είχε έσοδα 1,16 δισ. ευρώ από κατασκευές, ενέργεια και ακίνητα.
Λίγο πιο κάτω από πλευράς εσόδων βρίσκονταν η ΑΒΑΞ (τότε ελέγχονταν από τους κ.κ. Αντ. Σγαρδέλη, Ν. Γεραρχάκη και Κ. Κουβαρά) που εξαγοράστηκε από την J&Ρ Ελλάς (θυγατρική του κυπριακού ομίλου J&Ρ και δεύτερη μεγαλύτερη τεχνική εταιρεία με βάση τα έσοδα του 1998) και δημιουργήθηκε ο όμιλος J&Ρ ΑΒΑΞ.
Στην πρώτη εξάδα του 1998 περιλαμβάνονταν και τρεις άλλες εταιρείες: η ΑΕΓΕΚ (4η), η Μηχανική (5η) και η ΑΤΤΙΚΑΤ (6η). Και οι τρεις ατύχησαν! Η ΑΕΓΕΚ είναι σήμερα ένα ζόμπι που κρατιέται στη ζωή από τις τράπεζες μέχρι να τελειώσει το μετρό Θεσσαλονικης. Τα τελευταία 20 χρόνια πέρασε από χίλια μύρια κύματα με τους τότε βασικούς μετόχους (Σπ. Παπαγεωργίου και Γ. Τριανταφύλλου) να προχωρούν στην απορρόφηση του ιστορικού ομίλου ΜΕΤΩΝ – ΕΤΕΠ (των Χρ. Αρφάνη και Ν. Χιόνη), της Ευκλείδης ΑΤΕ, κ.α. Στο τέλος διαπίστωσαν πως η «μαύρη τρύπα» ήταν πολύ μεγαλύτερη της αναμενόμενης. Η ΑΕΓΕΚ πέρασε στον επιχειρηματία Γ. Μαρούλη και από εκεί στις τράπεζες…
Ο ιδρυτής της Μηχανικής Πρόδρομος Εμφιετζόγλου θεωρεί ακόμα και σήμερα πως οι αναγκαστικές συγχωνεύσεις ήταν καταστροφικές γιατί φόρτωσαν κάποιες μέχρι τότε υγιείς εταιρείες με μεγάλες ζημιές. Η Μηχανική είναι εδώ και χρόνια εκτός κατασκευαστικής αγοράς και τώρα φέρεται να συνεργάζεται με την ιταλική GD Infrastrutture Srl που διεκδικεί δημόσια έργα. Οι Ιταλοί πρόσφατα μειοδότησαν σε τμήμα του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος. Στη χρεοκοπία οδηγήθηκε και η ΑΤΤΙΚΑΤ του Παν. Πανούση, έμπειρου κατασκευαστή που τότε είχε συνέταιρο τον Κ. Τσέλο.
Ο κατάλογος των ισχυρών ομίλων που εξαφανίστηκαν από το χάρτη μοιάζει ατελείωτος. Σε αρκετές περιπτώσεις οι βασικοί μέτοχοι και οι διοικήσεις πλήρωσαν ακριβά το κυνήγι των υπεραξιών. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις υγιείς επιχειρήσεις συγχωνεύθηκαν με εταιρείες που είχαν «μαύρες τρύπες» εκατομμυρίων με αποτέλεσμα να καταρρεύσουν μέσα σε λίγους μήνες. Υπήρξαν και περιστατικά συγκρούσεων μεταξύ συνεταίρων των ομίλων που δημιουργήθηκαν με τις αναγκαστικές συγχωνεύσεις. Τα ονόματα είναι πολλά: ΑΛΤΕ, ‘Εμπεδος, Θεμελιοδομή, ΒΙΟΤΕΡ, Ευκλείδης, κ.α.
Φώτης Κόλλιαςfotisk2@euro2day.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στην Σουηδία για νοσηλευτές, γιατρούς και μάγειρες έχουν την δυνατότητα να καλυφθούν από Ελληνες πολίτες που ...
-
Οι Ηνωμένες Πολιτείες χρησιμοποίησαν την ισχυρότερη μη πυρηνική βόμβα που διαθέτουν στο οπλοστάσιό τους σε μια επιχείρηση που πραγματοποί...
-
Τα σενάρια για τη χαμένη Ατλαντίδα αναζωπυρώθηκαν, με αφορμή μία σπουδαία ανακάλυψη αρχαιολόγων στον βυθό της λίμνης Βαν, στην Τουρκία. Μ...
-
Επτά προτάσεις εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας στην Ελλάδα κατέθεσε το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικ...
-
Άρθρο του Δημήτρη Ιατρίδη Όταν πριν από ένα χρόνο περίπου ο χερ Φούχτελ χτυπούσε την πόρτα του Δημάρχου Καστοριάς, ως απεσταλμένος της ...
-
Ενα τουρκικό εμπορικό πλοίο, το οποίο έπλεε 3 ν.μ από την Ρόδο αρνήθηκε να υπακούσει στις εντολές της ελληνικής ακτοφυλακής για έλεγχο κα...
-
Αθλητικοί χώροι αλλά και αναψυχής δίπλα στο δασάκι Άργους Ορεστικού. Η εγκατάληψη σε όλο της το μεγαλείο. Γήπεδο 5X5, κιόσκια και άκοπα...
-
►ΜΑΛΛΟΝ βιάστηκαν κάποιοι να αποδώσουν σ΄ ένα πρώην δήμαρχο, το... διασωληνωμένο χριστουγεννιάτικο δέντρο, που εγκατέστησε ο Δήμος Καστ...
-
Το Μπαϊρακτάρειο Δημοτικό Ωδείο Καστοριάς, διοργανώνει την Κυριακή 17 Δεκεμβρίου στις 6.00 το απόγευμα συναυλία με τίτλο
-
Συμπολίτισσες και συμπολίτες, Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έκφραση της λαϊκής ετυμηγορίας στο προσεχές δημοψήφισμα που δ...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου