ΣΕΛΙΔΕΣ
Αρχειοθήκη
-
►
2022
(3)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2017
(2834)
- ► Δεκεμβρίου (79)
- ► Σεπτεμβρίου (261)
- ► Φεβρουαρίου (194)
- ► Ιανουαρίου (207)
-
▼
2016
(1885)
- ► Δεκεμβρίου (150)
- ► Σεπτεμβρίου (258)
-
▼
Αυγούστου
(272)
- «Ο Τσίπρας διαλύει τη Βουλή και πάει σε πρόωρες εκ...
- Ανατροπές - σοκ στις εισφορές των αγροτών
- Με πολλά κενά εκπαιδευτικών αναμένεται να ξεκινήσο...
- Την επαναφορά των αιώνιων φοιτητών προτείνει ο Φίλης
- Ενστάσεις ΚΕΔΕ για το ν/σ του υπουργείου Εσωτερικώ...
- Προωθούν 2.000 πλειστηριασμούς
- Ανενημέρωτοι και αντιπολιτευόμενοι...για την φιλοξ...
- Έναρξη υποβολής αιτήσεων για την πρόσληψη εκπαιδευ...
- Μια ημέρα με τα παιδιά του Dedis...
- Η Κίνηση Κοινωνικής Αλληλεγγύης Καστοριάς στηρίζει...
- Πρέπει να είμαστε έτοιμοι στην Ελλάδα για έναν μεγ...
- Ποια είναι τελικά η πόλη με τα ακριβότερα φοιτητικ...
- Άρχισε το ράβε-ξήλωνε των δρόμων της Χλόης από τη ΔΕΗ
- ΕΣΠΑ: Μέσα στο Σεπτέμβριο η ενεργοποίηση των μισών...
- Θύμα ξυλοδαρμού ο διοικητής της Τροχαίας Αθηνών
- Εκτός διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες το κα...
- Εκλογή μητροπολίτη Σμύρνης για πρώτη φορά μετά τη ...
- Πάνω από 36% των πολιτών θα πληρώσουν περισσότερο ...
- Στα σκαριά νέο πρόγραμμα για 10.000 ανέργους
- Κάλεσμα στους αγρότες για το συλλαλητήριο στη Θεσσ...
- Προειδοποίηση από Έλληνες σεισμολόγους
- ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ...
- Ξανά καλοκαίρι από σήμερα
- Αυτά είναι τα δικαιώματα των εργαζομένων μερικής α...
- Ή φιλαρμονική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης στην...
- «Σήμα» κινδύνου για τον ΟΑΕΕ - Υπό κατάρρευση το Τ...
- Ε.Σ: Απολύονται διμηνίτες δήμων με συμβάσεις που π...
- Πανελλαδικές τέλος: Νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανε...
- Ή υποδοχή του Προέδρου της Δημοκρατίας στην Καστοριά
- Νέα τροπή: Δεν ήταν μόνο ηλικιωμένοι στο ταχύπλοο
- Δεν εισπράχθηκε το 22% των φόρων από την πρώτη δόσ...
- Βρέθηκε ο σκελετός του καθηγητή Λιαντίνη που χάθηκ...
- Νίκος Δόικος , Εθνική-Λαϊκή Επανεκκίνηση
- Αίγινα: Οι μαρτυρίες «καίνε» τον 77χρονο - Φώναζαν...
- ΟΑΕΔ: Δεν θα πληρωθούν σήμερα τα επιδόματα ανεργία...
- Πίσω από τον πόλεμο της Συρίας κρύβεται μια σκληρή...
- «Μπλόκο» στην έκδοση οριστικών συντάξεων για 150.0...
- Αιματοκύλισμα στην Τουρκία - Ισχυρή έκρηξη σε αστυ...
- «Κλείδωσε» το νομοσχέδιο για το πλαστικό χρήμα – Τ...
- Ποιοι παίρνουν σειρά για ελέγχους από την Εφορία
- Κατάργηση των πανελληνίων εντός του 2016 – Εισαγωγ...
- Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ " έπιασε" στον... ύπνο τ...
- Επίθεση της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ κατά της Μαρίας Αντωνίου
- «Δήλωση της Μαρίας Αντωνίου για την εγκατάσταση πρ...
- Ιταλία: Αυξάνεται ο αριθμός των νεκρών από τον φον...
- Βάσεις 2016: Πέρασαν με πρώτο κριτήριο την επαγγελ...
- Αύριο η συνάντηση για το business plan του Περιφερ...
- ΑΠΘ: Γραμμή εξυπηρέτησης για εύρεση στέγης πρωτοετ...
- Ακυρώθηκε απόφαση του υπουργείου για εγκατάσταση ε...
- Ιταλία - σεισμός: Τουλάχιστον 50 οι νεκροί, δεκάδε...
- Δείτε τους επιτυχόντες σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της Π.Ε. Κασ...
- Δείτε τους πίνακες με τις βάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
- Επανέρχονται οι 100 δόσεις στον ΟΑΕΕ – Ποιοι μπορο...
- Στις Φιλιππίνες το μεγαλύτερο μαργαριτάρι του κόσμου
- Νεκροί και τραυματίες από τον σεισμό 6,2 Ρίχτερ πο...
- Σεισμός 6 Ρίχτερ στην κεντρική Ιταλία
- Συνελήφθησαν οι δράστες που έκλεψαν το παγκάρι του...
- Βρέθηκε η 50 χρονη που είχε χαθεί από την Κορησό
- Η επιλεκτική ευαισθησία της Γ. Ζεμπιλιάδου στις "π...
- Ασφαλιστικό: Πώς θα υπολογίζονται οι εισφορές των ...
- Ο Δήμαρχος Καστοριάς στην υπαίθρια Αγρυπνία της Ι....
- Έφυγε από τη ζωή ο Ανδρέας Μπάρκουλης
- Οι σύλλογοι της Καλλιθέας Καστοριάς θα τιμήσουν το...
- Επεράσαμε όμορφα, όμορφα...
- Ό,τι δηλώσεις, είσαι...
- Πώς να αποφύγετε κατασχέσεις και πλειστηριασμούς α...
- Διορίζονται επιτυχόντες του ΑΣΕΠ με καθυστέρηση 18...
- Πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα για το τραγικό δυστύ...
- Το γράμμα της γυναίκας συνταξιούχου στους 300 της ...
- Εκτός ΟΓΑ όλοι οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτ...
- Η φιλαρμονική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ...
- Ενημερωτική συνάντηση-ημερίδα με θέμα: Αμπέλι-Αμπε...
- Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης του καιρού από την Δ/νσ...
- Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ: Έρχονται καταιγίδες και χαλάζι
- Π Ρ Ο Κ Η Ρ Υ Ξ Η 5ου ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΟΣ ΠΑΛΑΙΜΑΧΩΝ...
- Ρίο 2016: Η τελική κατάταξη των μεταλλίων. 26η η Ε...
- Τι προβλέπουν τα Μερομήνια για τον φετινό χειμώνα!
- Με βάση το εισόδημα του 2015 οι ασφαλιστικές εισφο...
- Χάνουν το επίδομα σίτισης 27.000 δικαιούχοι – Δείτ...
- “Στον αέρα” το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτε...
- Γιατί το Βερολίνο ζητεί από τους Γερμανούς να μαζέ...
- Stratfor: Τι θα γίνει τον Σεπτέμβριο στη μεγάλη σύ...
- ΕΝ ΔΗΜΟ: Οι εισηγήσεις του 17ου Δημοτικού Συμβουλί...
- Τουρνουά Τένις από τον Πρωτέα στην Καστοριά
- Πλησιάζει η ώρα μηδέν για τράπεζες και επιχειρήσεις
- Το... ερωτευμένο ζευγαράκι ήταν τελικά εφοριακοί
- 90 ημέρες - φωτιά για την ελληνική οικονομία
- Σοκ στη Γερμανία: Σταματάει η παραγωγή του VW Golf
- Ηλεκτρονικό φακέλωμα με ΑΦΜ για κάθε συναλλαγή
- Εξαρθρώθηκε συμμορία που έθετε σε κυκλοφορία πλαστ...
- Τουρίστες εντρυφούν στα ελληνικά
- «Like» σε 1,8 εκατ. ΑΦΜ υπόπτων για φοροδιαφυγή
- ΓΕΟΚ καλεί κυνηγούς σε πόλεμο κατά των πουλιών
- Στάση πληρωμών: Κανείς δεν πληρώνει κανέναν!
- Στα τέλη της δεκαετίας τα πρώτα εμπορικά κέντρα «ν...
- Ακτινοβολία στο σπίτι: Τι ισχύει για κινητά τηλέφω...
- Οι άνθρωποι που ζουν στις σπηλιές της σύγχρονης Ευ...
- Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων: Έλεγχοι σε ελεύ...
- Σε «καραντίνα» 12 δήμοι της χώρας, λόγω ελονοσίας
- Οι τελευταίες εκτιμήσεις ανά πεδίο για τις βάσεις ...
- ► Φεβρουαρίου (129)
- ► Ιανουαρίου (102)
-
►
2015
(1400)
- ► Δεκεμβρίου (76)
- ► Σεπτεμβρίου (105)
- ► Φεβρουαρίου (133)
- ► Ιανουαρίου (126)
-
►
2014
(1174)
- ► Δεκεμβρίου (123)
- ► Σεπτεμβρίου (211)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
►
2013
(213)
- ► Δεκεμβρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (19)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (19)
-
►
2012
(201)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (14)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (20)
-
►
2011
(185)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (24)
- ► Ιανουαρίου (10)
Από το Blogger.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Πρόσφατα
9 Αυγούστου 2016
Φως στην έρευνα για τις κατασκευαστικές
8/09/2016 11:07:00 π.μ.
|
|
Σε δεκάδες μικρά και μεγάλα έργα και για μακρά χρονική περίοδο, που ξεκινά από το 1981 και φθάνει έως τις μέρες μας, αναφέρεται η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την οποία κατηγορούνται 45 τεχνικές εταιρείες (σχεδόν το σύνολο του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου, συν ορισμένες ξένες εταιρείες) για τη δημιουργία καρτέλ.
Πρόκειται για μια υπόθεση εξαιρετικά σοβαρή και κρίσιμη και όχι μόνον για το μέλλον του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας. Η κυβέρνηση ήδη έχει έρθει αντιμέτωπη με το χειρότερο δυνατό σενάριο, αυτό της επιστροφής πολλών δισ. ευρώ στα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία, έπειτα από την απόφαση της Κομισιόν να «παγώσει» προσωρινά κοινοτικά κονδύλια προς την Ελλάδα, ύψους 13,5 εκατ. ευρώ, λόγω της υπόθεσης που διερευνάται. Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένει τις απαντήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών στις κατηγορίες που τους προσάπτει μέχρι τις 21 Σεπτεμβρίου (πιθανή θεωρείται νέα μετάθεση της ημερομηνίας), ώστε να καταλήξει στο τελικό της πόρισμα.
Γεγονός είναι ότι ανάλογες υποθέσεις έχουν εξεταστεί σε Δανία και Ολλανδία και οι οποίες έκλεισαν με τις τεχνικές εταιρείες να καταβάλουν σημαντικά, αλλά όχι εξοντωτικά πρόστιμα και χωρίς να εκτίθενται οι ίδιες οι χώρες, αφού μέρος της ευθύνης καταλογίστηκε στο ατελές θεσμικό πλαίσιο.
Οι ίδιες οι τεχνικές εταιρείες αρνούνται τις κατηγορίες λέγοντας ότι έπρεπε να συνομιλούν μεταξύ τους γιατί ήταν υποχρεωμένες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες και παράλληλα ζητούν να τους αποδοθούν τα αποδεικτικά στοιχεία που επικαλείται η Επιτροπή, μεταξύ άλλων το περιβόητο ημερολόγιο του βασικού μετόχου της Τεχνικής Ολυμπιακής ΟΛΥΜΠ-9,86% Κ. Στέγγου (η εταιρεία του έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και η πρόταση της Επιτροπής είναι να μην του επιβληθεί πρόστιμο) προκειμένου να οργανώσουν την υπεράσπισή τους.
Κατηγορίες έργων στο μικροσκόπιο
Σιδηροδρομικά - Προαστιακού
Οδικά - λιμενικά
Έργα μετρό
ΣΔΙΤ
Έργα παραχώρησης Μεταξύ άλλων στην εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού γίνεται λόγος, σύμφωνα με πληροφορίες, για κεντρική συμφωνία κατανομής μεταξύ των ομίλων Ελλάκτωρ ΕΛΛΑΚΤΩΡ+0,78% και J&P Άβαξ, αλλά και για συμφωνία με την Intrakom. Στην περίπτωση των προαναφερόμενων εταιρειών οι αναφορές της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι ιδιαίτερα σκληρές, όπως αυτή: «Για όλους τους άνω λόγους εκτιμάται ότι το επιβλητέο στους ομίλους Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ πρόστιμο πρέπει να προσαυξηθεί ώστε να αντικατοπτρίζει την αποφασιστικότητα και την ευόδωση των σκοπών της υπό εξέτασης καρτελικής σύμπραξης».
Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της «Ν», στην πολυσέλιδη εισήγησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού χωρίζει τις υποθέσεις των έργων που διερεύνησε σε αυτές που οι συνεννοήσεις μεταξύ των κατασκευαστών έγιναν πριν από τη δημοπράτηση, που είναι και οι περισσότερες, και σε αυτές που έγιναν μετά. Τα έργα για τα οποία η συνεννόηση διερευνάται πριν από τη δημοπράτηση χωρίζονται σε αυτά της περιόδου 1981 - 2000 α’ κύκλος κατανομής, β’ κύκλος 2001 - 2010 και τελευταίος που φθάνει έως το 2014.
Στα έργα της πρώτης περιόδου που καταλογίζονται συνεννοήσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, η διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Δερβένι - Σέρρες, η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, η ολοκλήρωση έργων στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός (ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κ.λπ.), ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης τμήμα Γούρνες - Χερσόνησος, η επέκταση αεροσταθμού λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις αεροδρόμιο Χανίων, ο περιφερειακός Κατερίνης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κακιάς Σκάλας.
Στον πρώτο κύκλο αναφέρονται ακόμη έργα όπως το Αρδευτικό Παραμυθιάς, Αρδευτικό έργο Λουτρού Αιτωλοακαρνανίας, έργο ΟΛΠ ΟΛΠ-0,51% επέκταση προβλήτα στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά, έξι έργα του ΝΑΤΟ, ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών - Κορίνθου, το έργο του Αχελώου, το έργο Ραψάνη - Πλαταμώνας. Μάλιστα, για τα έργα πρώιμης φάσης 1989 - 1997 η Επιτροπή αναφέρει ότι οι μέσες εκπτώσεις για τα έργα που έγιναν συνεννοήσεις ήταν 24,5%, ενώ γι’ αυτά που δεν έγιναν 38,8%.
Ο β’ κύκλος κατανομής των έργων (2001 - 2010) διακρίνεται σε 4 υποενότητες ανά είδος εξεταζόμενων έργων (έργα σιδηροδρομικών γραμμών - σταθμών - προαστιακού, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης, έργα μετρό, έργα που δημοπρατήθηκαν στο πλαίσιο συμπράξεων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ΣΔΙΤ και άλλα δημόσια έργα). Σε κάθε υποενότητα η Επιτροπή Ανταγωνισμού παραθέτει το γενικό πλαίσιο κατανομής των έργων από τις εμπλεκόμενες εργοληπτικές επιχειρήσεις, με ειδικό κεφάλαιο για τα σχετικά αποδεικτικά μέσα, ενώ αναλύονται συγκεκριμένα έργα που υπήρξαν αντικείμενο κατανομής.
Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο.
Στα σιδηροδρομικά, μεταξύ άλλων, αναφέρεται η υποδομή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα μεταξύ τριών γεφυρών και σιδηροδρομικού κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), έργα υποδομής για την ολοκλήρωση του ΣΚΑ, έργα υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης ηλεκτροκίνησης και σιδηροδρομικών γραμμών για την αναβάθμιση και πλήρη λειτουργία των σιδηροδρομικών γραμμών στο τμήμα Ρέντης - Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, έργα στη γραμμή ΣΚΑ - Κιάτο, έργα ασφαλείας για τη Γραμμή Ελευσίνα - Κιάτο.
Στα έργα μετρό αναφέρονται μεταξύ άλλων το μετρό Θεσσαλονίκης, η μελέτη και επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά, το μετρό Αθήνας, Άγιος Δημήτριος - Ελληνικό, Άγιος Αντώνιος - Ανθούπολη, γραμμή 3 Αιγάλεω - Χαϊδάρι, σταθμοί της γραμμής 3, επέκταση Φρέαρ Ασωμάτων έως Αιγάλεω, ενώ από τα έργα ΣΔΙΤ (σύμπραξή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) η μελέτη, χρηματοδότηση κατασκευής και τεχνική διαχείριση για το έργο 14 σχολείων Αττικής, άλλο με 10 σχολεία της Αττικής και ένα ακόμα με 16 σχολεία της Μακεδονίας. Αναφορά γίνεται επίσης για τα έργα ΣΔΙΤ νομαρχιακά μέγαρα Τρικάλων και Κορίνθου, Αστυνομική Διεύθυνση Πειραιά, νομαρχιακά μέγαρα Φθιώτιδας και Αχαΐας, δικαστικά μέγαρα Πατρών - Ηρακλείου, 13 αστυνομικές διευθύνσεις, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 3 καταστήματα κράτησης.
Στα έργα παραχώρησης αναφέρονται οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, εκτός αυτού της Κεντρικής Ελλάδος και της Ιόνιας Οδού και αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνονται στις εταιρείες που εγκαλούνται οι ισπανικές Ferrovial και ACS Group.
Συνεννοήσεις όμως μεταξύ των εταιρειών επικαλείται η Επιτροπή και μετά τη δημοπράτηση και σε αυτή την κατηγορία μεταξύ άλλων αναφέρονται τα έργα της ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής και κατασκευή ηλεκτροκίνησης ΣΚΑ - Πειραιάς, της ανακαίνισης της υποδομής ΗΣΑΠ, έργο ΟΛΘ ΟΛΘ επέκταση προβλήτα και η κατασκευή Β λειτουργικής φάσης συγκροτήματος Θριασίου και κατασκευή ΣΣ Ζεφυρίου.
Καθοδική η προοπτική για το ανεκτέλεστο έργων των εταιρειών
Τα δεδομένα για τις τεχνικές εταιρείες το επόμενο χρονικό διάστημα αλλάζουν δραματικά και προφανώς κυρίαρχο ρόλο στις εξελίξεις θα διαδραματίσει και η έκβαση της υπό διερεύνηση υπόθεσης για την ύπαρξη καρτέλ. Βασικό συστατικό των αλλαγών αποτελεί η ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητόδρομων (συμβάσεις παραχώρησης) καθώς πρόκειται για τα έργα που απέφεραν σημαντικό εισόδημα στους κατασκευαστικούς ομίλους.
Στην παρούσα συγκυρία δεν διαφαίνεται ένα ώριμο νέο πακέτο έργων, με αποτέλεσμα η προοπτική για το ανεκτέλεστο έργων να είναι καθοδική. Το πάζλ συμπληρώνουν οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση των έργων από την πλευρά του τραπεζικού συστήματος, η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου παραγωγής και υλοποίησης έργων προς την κατεύθυνση της καλύτερης οργάνωσης και διαφάνειας βάσει κοινοτικών οδηγιών, αλλά και το κλίμα που συναντάται σε τμήμα του πολιτικού κόσμου, ιδιαίτερα όσον αφορά τις σχέσεις τεχνικών εταιρειών με τα μέσα ενημέρωσης.
Οι συνέπειες των όσων συμβαίνουν στην Ελλάδα επεκτείνονται και στη δραστηριότητα των κατασκευαστικών στο εξωτερικό. Οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες δύσκολα θα αναλάβουν έργα σε ξένες χώρες αν η λειτουργία τους δεν χρηματοδοτείται από την εσωτερική δραστηριότητα, ενώ φαντάζει δύσκολη η δημιουργία κοινοπραξιών με ξένες εταιρείες και η λήψη εγγυητικών επιστολών υπό την απειλή μιας καταδίκης, άνευ επιστροφής, για την ύπαρξη καρτέλ.
Στέλεχος με εμπειρία από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους προσέθετε ακόμα και μια άλλη παράμετρο. Ιστορικά και μέχρι και σήμερα οι τεχνικές εταιρείες διοικούνται από τους ίδιους τους βασικούς μετόχους τους χωρίς αυτοί να έχουν δημιουργήσει τις δομές (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων) για την ορθολογικότερη στήριξη της λειτουργίας τους ως μικρομεσαίες ή και μεγάλες πολυσχιδείς εταιρείες (όμιλοι), ενώ δεν απουσιάζουν και οι «πολεμικές συρράξεις» μεταξύ των βασικών μετόχων.
Οι εταιρείες που εγκαλεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ+0,99% ΑΕΓΕΚ, ΑΕΓΕΚ Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom, για τις οποίες αναφέρει ότι συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων.
Για συμμετοχή στις συνεννοήσεις κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς κατηγορεί εταιρείες των ομίλων Fcc, Vinci, Hochtief και Siemens, καθώς και τις εταιρείες Βιοτέρ, Εκτέρ, Θέμελη, Θεμελιοδομή, Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης, Alstom transport, Iacovou brothers, Archirodon Construction, Salini, Seli, Δομική Κρήτης, ΔΟΜΙΚ Ερετβο, Αλέξανδρος Τεχνική, Nemesis, Van Oord, Tadei, Impresa, Rizzani και Maire Τecnimont.
Η Επιτροπή διαπιστώνει συμμετοχή στις συμπράξεις και των ακόλουθων εταιρειών, Μηχανική, ΑΤΤΙΚΑΤ, Έμπεδος, ΕΛΤΕΡ, ΑΛΤΕ, Προοδευτική, Τεχνοδομή, Νίκος Καματάκης, Θεσσαλική, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Πάρνων, ΕΡΓΑΣ, ΓΕΝΕΡ, ΕΛΤΕΚ και Somague Engenharia, για τις οποίες όμως έχει παραγραφεί η δυνατότητά της να επιβάλει πρόστιμο.
Της Τέτης Ηγουμενίδη
tigoum@naftemporiki.gr
Πρόκειται για μια υπόθεση εξαιρετικά σοβαρή και κρίσιμη και όχι μόνον για το μέλλον του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας. Η κυβέρνηση ήδη έχει έρθει αντιμέτωπη με το χειρότερο δυνατό σενάριο, αυτό της επιστροφής πολλών δισ. ευρώ στα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία, έπειτα από την απόφαση της Κομισιόν να «παγώσει» προσωρινά κοινοτικά κονδύλια προς την Ελλάδα, ύψους 13,5 εκατ. ευρώ, λόγω της υπόθεσης που διερευνάται. Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένει τις απαντήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών στις κατηγορίες που τους προσάπτει μέχρι τις 21 Σεπτεμβρίου (πιθανή θεωρείται νέα μετάθεση της ημερομηνίας), ώστε να καταλήξει στο τελικό της πόρισμα.
Γεγονός είναι ότι ανάλογες υποθέσεις έχουν εξεταστεί σε Δανία και Ολλανδία και οι οποίες έκλεισαν με τις τεχνικές εταιρείες να καταβάλουν σημαντικά, αλλά όχι εξοντωτικά πρόστιμα και χωρίς να εκτίθενται οι ίδιες οι χώρες, αφού μέρος της ευθύνης καταλογίστηκε στο ατελές θεσμικό πλαίσιο.
Οι ίδιες οι τεχνικές εταιρείες αρνούνται τις κατηγορίες λέγοντας ότι έπρεπε να συνομιλούν μεταξύ τους γιατί ήταν υποχρεωμένες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες και παράλληλα ζητούν να τους αποδοθούν τα αποδεικτικά στοιχεία που επικαλείται η Επιτροπή, μεταξύ άλλων το περιβόητο ημερολόγιο του βασικού μετόχου της Τεχνικής Ολυμπιακής ΟΛΥΜΠ-9,86% Κ. Στέγγου (η εταιρεία του έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και η πρόταση της Επιτροπής είναι να μην του επιβληθεί πρόστιμο) προκειμένου να οργανώσουν την υπεράσπισή τους.
Κατηγορίες έργων στο μικροσκόπιο
Σιδηροδρομικά - Προαστιακού
Οδικά - λιμενικά
Έργα μετρό
ΣΔΙΤ
Έργα παραχώρησης Μεταξύ άλλων στην εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού γίνεται λόγος, σύμφωνα με πληροφορίες, για κεντρική συμφωνία κατανομής μεταξύ των ομίλων Ελλάκτωρ ΕΛΛΑΚΤΩΡ+0,78% και J&P Άβαξ, αλλά και για συμφωνία με την Intrakom. Στην περίπτωση των προαναφερόμενων εταιρειών οι αναφορές της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι ιδιαίτερα σκληρές, όπως αυτή: «Για όλους τους άνω λόγους εκτιμάται ότι το επιβλητέο στους ομίλους Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ πρόστιμο πρέπει να προσαυξηθεί ώστε να αντικατοπτρίζει την αποφασιστικότητα και την ευόδωση των σκοπών της υπό εξέτασης καρτελικής σύμπραξης».
Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της «Ν», στην πολυσέλιδη εισήγησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού χωρίζει τις υποθέσεις των έργων που διερεύνησε σε αυτές που οι συνεννοήσεις μεταξύ των κατασκευαστών έγιναν πριν από τη δημοπράτηση, που είναι και οι περισσότερες, και σε αυτές που έγιναν μετά. Τα έργα για τα οποία η συνεννόηση διερευνάται πριν από τη δημοπράτηση χωρίζονται σε αυτά της περιόδου 1981 - 2000 α’ κύκλος κατανομής, β’ κύκλος 2001 - 2010 και τελευταίος που φθάνει έως το 2014.
Στα έργα της πρώτης περιόδου που καταλογίζονται συνεννοήσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, η διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Δερβένι - Σέρρες, η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, η ολοκλήρωση έργων στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός (ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κ.λπ.), ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης τμήμα Γούρνες - Χερσόνησος, η επέκταση αεροσταθμού λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις αεροδρόμιο Χανίων, ο περιφερειακός Κατερίνης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κακιάς Σκάλας.
Στον πρώτο κύκλο αναφέρονται ακόμη έργα όπως το Αρδευτικό Παραμυθιάς, Αρδευτικό έργο Λουτρού Αιτωλοακαρνανίας, έργο ΟΛΠ ΟΛΠ-0,51% επέκταση προβλήτα στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά, έξι έργα του ΝΑΤΟ, ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών - Κορίνθου, το έργο του Αχελώου, το έργο Ραψάνη - Πλαταμώνας. Μάλιστα, για τα έργα πρώιμης φάσης 1989 - 1997 η Επιτροπή αναφέρει ότι οι μέσες εκπτώσεις για τα έργα που έγιναν συνεννοήσεις ήταν 24,5%, ενώ γι’ αυτά που δεν έγιναν 38,8%.
Ο β’ κύκλος κατανομής των έργων (2001 - 2010) διακρίνεται σε 4 υποενότητες ανά είδος εξεταζόμενων έργων (έργα σιδηροδρομικών γραμμών - σταθμών - προαστιακού, έργα που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης, έργα μετρό, έργα που δημοπρατήθηκαν στο πλαίσιο συμπράξεων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ΣΔΙΤ και άλλα δημόσια έργα). Σε κάθε υποενότητα η Επιτροπή Ανταγωνισμού παραθέτει το γενικό πλαίσιο κατανομής των έργων από τις εμπλεκόμενες εργοληπτικές επιχειρήσεις, με ειδικό κεφάλαιο για τα σχετικά αποδεικτικά μέσα, ενώ αναλύονται συγκεκριμένα έργα που υπήρξαν αντικείμενο κατανομής.
Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο.
Στα σιδηροδρομικά, μεταξύ άλλων, αναφέρεται η υποδομή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα μεταξύ τριών γεφυρών και σιδηροδρομικού κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), έργα υποδομής για την ολοκλήρωση του ΣΚΑ, έργα υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης ηλεκτροκίνησης και σιδηροδρομικών γραμμών για την αναβάθμιση και πλήρη λειτουργία των σιδηροδρομικών γραμμών στο τμήμα Ρέντης - Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, έργα στη γραμμή ΣΚΑ - Κιάτο, έργα ασφαλείας για τη Γραμμή Ελευσίνα - Κιάτο.
Στα έργα μετρό αναφέρονται μεταξύ άλλων το μετρό Θεσσαλονίκης, η μελέτη και επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά, το μετρό Αθήνας, Άγιος Δημήτριος - Ελληνικό, Άγιος Αντώνιος - Ανθούπολη, γραμμή 3 Αιγάλεω - Χαϊδάρι, σταθμοί της γραμμής 3, επέκταση Φρέαρ Ασωμάτων έως Αιγάλεω, ενώ από τα έργα ΣΔΙΤ (σύμπραξή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) η μελέτη, χρηματοδότηση κατασκευής και τεχνική διαχείριση για το έργο 14 σχολείων Αττικής, άλλο με 10 σχολεία της Αττικής και ένα ακόμα με 16 σχολεία της Μακεδονίας. Αναφορά γίνεται επίσης για τα έργα ΣΔΙΤ νομαρχιακά μέγαρα Τρικάλων και Κορίνθου, Αστυνομική Διεύθυνση Πειραιά, νομαρχιακά μέγαρα Φθιώτιδας και Αχαΐας, δικαστικά μέγαρα Πατρών - Ηρακλείου, 13 αστυνομικές διευθύνσεις, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, 3 καταστήματα κράτησης.
Στα έργα παραχώρησης αναφέρονται οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, εκτός αυτού της Κεντρικής Ελλάδος και της Ιόνιας Οδού και αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνονται στις εταιρείες που εγκαλούνται οι ισπανικές Ferrovial και ACS Group.
Συνεννοήσεις όμως μεταξύ των εταιρειών επικαλείται η Επιτροπή και μετά τη δημοπράτηση και σε αυτή την κατηγορία μεταξύ άλλων αναφέρονται τα έργα της ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής και κατασκευή ηλεκτροκίνησης ΣΚΑ - Πειραιάς, της ανακαίνισης της υποδομής ΗΣΑΠ, έργο ΟΛΘ ΟΛΘ επέκταση προβλήτα και η κατασκευή Β λειτουργικής φάσης συγκροτήματος Θριασίου και κατασκευή ΣΣ Ζεφυρίου.
Καθοδική η προοπτική για το ανεκτέλεστο έργων των εταιρειών
Τα δεδομένα για τις τεχνικές εταιρείες το επόμενο χρονικό διάστημα αλλάζουν δραματικά και προφανώς κυρίαρχο ρόλο στις εξελίξεις θα διαδραματίσει και η έκβαση της υπό διερεύνηση υπόθεσης για την ύπαρξη καρτέλ. Βασικό συστατικό των αλλαγών αποτελεί η ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητόδρομων (συμβάσεις παραχώρησης) καθώς πρόκειται για τα έργα που απέφεραν σημαντικό εισόδημα στους κατασκευαστικούς ομίλους.
Στην παρούσα συγκυρία δεν διαφαίνεται ένα ώριμο νέο πακέτο έργων, με αποτέλεσμα η προοπτική για το ανεκτέλεστο έργων να είναι καθοδική. Το πάζλ συμπληρώνουν οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση των έργων από την πλευρά του τραπεζικού συστήματος, η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου παραγωγής και υλοποίησης έργων προς την κατεύθυνση της καλύτερης οργάνωσης και διαφάνειας βάσει κοινοτικών οδηγιών, αλλά και το κλίμα που συναντάται σε τμήμα του πολιτικού κόσμου, ιδιαίτερα όσον αφορά τις σχέσεις τεχνικών εταιρειών με τα μέσα ενημέρωσης.
Οι συνέπειες των όσων συμβαίνουν στην Ελλάδα επεκτείνονται και στη δραστηριότητα των κατασκευαστικών στο εξωτερικό. Οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες δύσκολα θα αναλάβουν έργα σε ξένες χώρες αν η λειτουργία τους δεν χρηματοδοτείται από την εσωτερική δραστηριότητα, ενώ φαντάζει δύσκολη η δημιουργία κοινοπραξιών με ξένες εταιρείες και η λήψη εγγυητικών επιστολών υπό την απειλή μιας καταδίκης, άνευ επιστροφής, για την ύπαρξη καρτέλ.
Στέλεχος με εμπειρία από μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους προσέθετε ακόμα και μια άλλη παράμετρο. Ιστορικά και μέχρι και σήμερα οι τεχνικές εταιρείες διοικούνται από τους ίδιους τους βασικούς μετόχους τους χωρίς αυτοί να έχουν δημιουργήσει τις δομές (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων) για την ορθολογικότερη στήριξη της λειτουργίας τους ως μικρομεσαίες ή και μεγάλες πολυσχιδείς εταιρείες (όμιλοι), ενώ δεν απουσιάζουν και οι «πολεμικές συρράξεις» μεταξύ των βασικών μετόχων.
Οι εταιρείες που εγκαλεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ+0,99% ΑΕΓΕΚ, ΑΕΓΕΚ Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom, για τις οποίες αναφέρει ότι συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων.
Για συμμετοχή στις συνεννοήσεις κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς κατηγορεί εταιρείες των ομίλων Fcc, Vinci, Hochtief και Siemens, καθώς και τις εταιρείες Βιοτέρ, Εκτέρ, Θέμελη, Θεμελιοδομή, Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης, Alstom transport, Iacovou brothers, Archirodon Construction, Salini, Seli, Δομική Κρήτης, ΔΟΜΙΚ Ερετβο, Αλέξανδρος Τεχνική, Nemesis, Van Oord, Tadei, Impresa, Rizzani και Maire Τecnimont.
Η Επιτροπή διαπιστώνει συμμετοχή στις συμπράξεις και των ακόλουθων εταιρειών, Μηχανική, ΑΤΤΙΚΑΤ, Έμπεδος, ΕΛΤΕΡ, ΑΛΤΕ, Προοδευτική, Τεχνοδομή, Νίκος Καματάκης, Θεσσαλική, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Πάρνων, ΕΡΓΑΣ, ΓΕΝΕΡ, ΕΛΤΕΚ και Somague Engenharia, για τις οποίες όμως έχει παραγραφεί η δυνατότητά της να επιβάλει πρόστιμο.
Της Τέτης Ηγουμενίδη
tigoum@naftemporiki.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Ανεξάρτητα από το ταλέντο που έχει κάποιος ηθοποιός ή το πόσο εργατικός είναι, πολλές φορές η επιτυχία και η αναγνωρισιμότητα αργεί να έρ...
-
Διαθέσιμες θέσεις εργασίας στην Σουηδία για νοσηλευτές, γιατρούς και μάγειρες έχουν την δυνατότητα να καλυφθούν από Ελληνες πολίτες που ...
-
Τα σενάρια για τη χαμένη Ατλαντίδα αναζωπυρώθηκαν, με αφορμή μία σπουδαία ανακάλυψη αρχαιολόγων στον βυθό της λίμνης Βαν, στην Τουρκία. Μ...
-
Τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών 2016 όλων των Λυκείων και ΕΠΑΛ της Π.Ε. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
-
Ενα τουρκικό εμπορικό πλοίο, το οποίο έπλεε 3 ν.μ από την Ρόδο αρνήθηκε να υπακούσει στις εντολές της ελληνικής ακτοφυλακής για έλεγχο κα...
-
Αθλητικοί χώροι αλλά και αναψυχής δίπλα στο δασάκι Άργους Ορεστικού. Η εγκατάληψη σε όλο της το μεγαλείο. Γήπεδο 5X5, κιόσκια και άκοπα...
-
Ο Εγκέλαδος έχει επισκεφθεί τη χώρα μας πολλές φορές και οι ζημιές που έχει αφήσει πίσω του ιστορικά, είναι πολλές. Άλλωστε, η χώρα μας
-
Η απόφαση της Κυβέρνησης να επισπεύσει κατά δύο μήνες τη διαδικασία για εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας ανεβάζει στα ύψη το πολιτικό θ...
-
Ανακοινώθηκαν σήμερα οι βάσεις των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Δείτε όλα τα ονόματα των επιτυχόντων από όλα τα Λύκεια της Π. Ε. Καστοριάς
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου