Στο facebook

Αρχειοθήκη

Από το Blogger.

ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.

Πρόσφατα

10 Απριλίου 2014
  Διάλεξη με θέμα “Για την αρχιτεκτονική και παραγωγική αναγέννηση - αρχίζοντας από την Καστοριά” πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριάς, με κεντρικό ομιλητή τον πολιτικό, κοινωνιολόγο και συγγραφέα Μιχάλη Χαραλαμπίδη. 

  Τον  εκλεκτό καλεσμένο προσφώνησε ο π. πρόεδρος του Δ.Σ. Χρήστος Τσακλίδης, ο οποίος εξήρε την προσωπικότητα του ομιλητή και αναφέρθηκε στην ενασχόλησή του με πολιτικά και κοινωνικά θέματα καθώς επίσης και στο ενδιαφέρον  που δείχνει σε κάθε ευκαιρία για την πόλη μας. 
Αναλυτικά στην ομιλία του ο κ. Χαραλαμπίδης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στα εξής:
Πιστεύω ότι σε μια περίοδο όπου η πολιτική απουσιάζει από τους πολιτικούς θεσμούς καθώς επίσης και ο μορφωτικός και διανοητικός προβληματισμός της χώρας, η τοπική αυτοδιοίκηση, μπορεί να καλύψει αυτό το μεγάλο κενό και να αποτελέσει το νέο θεσμικό και πολιτικό υποκείμενο του νέου ιστορικού κύκλου όπου ήδη έχουμε μπει και στον οποίο πρέπει να ανταποκριθούμε αυτή την φορά σαν λαός και σαν ηγεσία. 
Στην προηγούμενη ομιλία μου στο Επιμελητήριο της Καστοριάς είχαμε μια πολύ γόνιμη συνομιλία με τους τοπικούς φορείς και αν τα πράγματα εξελίσσονταν ομαλά στην Ελλάδα, θα έπρεπε σήμερα να είμαστε ένα από τα καλύτερα πανεπιστημιακά κέντρα του πλανήτη. Αυτών των θεωριών και των σχεδιασμών της οικονομίας και της θεσμικότητας. 
  Τον πλούτο αυτών των ιδεών και των προσεγγίσεων θεωρώ ότι τον έχουν κατανοήσει ειδικά στις ΗΠΑ όπου τελευταία δημιουργούνται πολλά πανεπιστήμια, με βάση αυτές τις θεματικές. Ενώ θα μπορούσαμε εμείς οι ευρωπαίοι να γίνουμε πρωτοπόροι σ΄ αυτόν τον τομέα. 
  Όλα αυτά τα χρόνια, τα πράγματα κριθήκανε στο επίπεδο της γνώσης, της θεωρίας. 
Κριθήκανε στο επίπεδο των “βιβλιοθηκών”, για να γίνω λίγο πρακτικός. 
Τί έγινε στην Ελλάδα; Ό,τι είχαν οι δεξιοί και οι αριστεροί στο μυαλό τους τα προηγούμενα χρόνια. Ήταν προβλέψιμο αυτό που έγινε. 
Η επιστημονική αλλά και πολιτική μου άποψη είναι ότι η δεξιά και η αριστερά ήταν καθ΄ εικόνα και ομοίωση η μία της άλλης, όλα αυτά τα χρόνια της μεταπολίτευσης. 
Και αυτό που θα γίνει είναι ακριβώς η σύγκρουση αυτών των δύο ιδεολογιών. 
Ποια ήταν η δική μου διαφοροποίηση; Εγώ από πολύ παλιά, για όλο αυτόν τον κύκλο πρότεινα μια άλλη “βιβλιοθήκη”. Πρότεινα άλλες ιδέες. 
  Έτσι εξηγείται που το 1996 είχα πει ότι θα κάνετε την Ελλάδα ένα φτωχό γερμανικό land! Ή το 1999 όταν έγραφα ότι “θα είναι οι ξένοι δανειστές που θα αποφασίζουν πως και από ποιον θα κυβερνάται η Ελλάδα”!
Οι νέοι άνθρωποι είπα - προφητεία - θα πρέπει να ακολουθήσουν μια άλλη “βιβλιοθήκη” και μια άλλη στρατηγική πολιτικής. 
Γι΄ αυτό, μετά από αυτόν τον κύκλο που έκλεισε και πιστεύω ότι σαν λαός είμαστε πολύ πιο ώριμοι, αυτό που θέλω να πω από εδώ από την Καστοριά, με τρόπο συνθετικό, είναι “κατεβείτε από τον Γράμμο και το Βίτσι”.
Στον Γράμμο και στο Βίτσι τους “ανέβασαν” κάποιοι, γιατί είχαν συμφέροντα να τους ανεβάσουν. 
Και ας κάνουμε ένα άλμα, ας φύγουμε από τα - ισμος (σοσιαλισμός, κομμουνισμός, νεοφιλελεθερισμός). Και επίσης ας φύγουμε από τα - ακός. Αυτή η ψεύτικη διαίρεση, γιατί μνημονιακοί ήταν και παραμένουν όλοι τους. 
Γιατί κανείς δεν επιδιώκει την ριζική αλλαγή των δομών ώστε η χώρα να μην ζει με λιποσυσσώρευση... Και να αναγκάζεται να πηγαίνει στο ΔΝΤ γιατί ο κύκλος που αγόραζαν τα ομόλογα τελείωσε!
Έτσι αυτό που χρειάζεται τώρα είναι οι έλληνες να επαναπαιδευτούν. Όλο το σύστημα Ελλάδα χρειάζεται επανεκπαίδευση. Γιατί - ας μην πάμε πολύ μακριά - 40 χρόνια υποεκπαιδεύονταν και στα κοινωνικά και στα εθνικά και στα πάντα. 
Και ειδικά η πολιτική πρέπει να βρει τον ρόλο της μέσα στην παγκοσμιοποίηση. 
Σ΄ ένα μεγάλο μετασχηματισμό η πολιτική πρέπει να έχει ένα ρόλο εκπαιδευτικό. 
Η πρότασή μου για τον Δήμο σας είναι να κάνετε ένα παρατηρητήριο ανάπτυξης που θα ανεβάσει την σημαία της αποκέντρωσης. 
Είναι όμως τόσο φτωχή η πολιτική (και οι πολιτικοί) που βλέπετε ότι κανείς δεν μιλάει γι΄ αυτό, όταν μια μεγάλη ιστορική ευκαιρία, να δομήσουμε ένα άλλο σύστημα Ελλάδα που δεν θα είναι ευάλωτο, είναι αυτό που ονομάστηκε τότε αποκέντρωση. 
  Στα πλαίσια αυτά πρέπει να δει κανείς τις αλλαγές στην Καστοριά. 
Η Καστοριά και για τους επιστήμονες και για τους (καλούς) πολιτικούς είναι μια πρόκληση, γιατί συνδυάζει πολλά πράγματα και γιατί εδώ βλέπεις και το τοπικό και το παγκόσμιο. 
Σε δύο τομείς βλέπει κανείς το τοπικό και το παγκόσμιο στοιχείο. 
Στους γουνοποιούς της Καστοριάς και στους ναυτικούς της νησιώτικης χώρας. 
Είναι δύο τομείς της οικονομίας μας, που δυστυχώς δεν τους έχουμε μελετήσει. 
  Μια μελέτη αυτού του τοπικού συστήματος παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γιατί η Καστοριά είναι το “διαμέρισμα” της γούνας. 
Όμως δεν είναι μόνο η γούνα. Η Καστοριά μπορεί να “διαβασθεί” σαν ένα αγροτοδιατροφικό διαμέρισμα και επίσης σαν ένα τουριστικό διαμέρισμα, με τεράστιες δυναμικές. 
Είναι σαφέστατα ότι είναι αλληλοεξαρτώμενη αλλά εγώ σήμερα θα μείνω στη γούνα. 
Εδώ και χρόνια είναι πλέον στοιχείο της πολιτιστικής αλλά και της οικονομικής σας ταυτότητας η γούνα. Είναι αυτή  η σχέση “ζωής και θανάτου” γιατί δεν μπορεί να υπάρξει Καστοριά χωρίς την γούνα. Ούτε η γούνα χωρίς τους καστοριανούς. 
Στα “διαμερίσματα” αυτά, παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το τοπικό στοιχείο. 
Γιατί όταν έχει κρίση η γούνα έχετε όλα αυτά τα προβλήματα που ζήσατε στο πρόσφατο παρελθόν. 
Είναι πολύ μεγάλο λάθος - κι αυτό χρειάζεται μια άλλη οπτική - να μείνει η Καστοριά στην μονοκαλλιέργεια της γούνας. 
  Εδώ όμως για τον ένα ή τον άλλο λόγο υπήρξε ένα τέτοιο σύστημα εδαφικής οικονομίας, μ΄ ένα “αρχιπέλαγος” πολλών επιχειρήσεων μικρών και μεγάλων. Το οποίο είχε σαν συνδετικό κρίκο την Καστοριά. 
Αυτό το σύστημα όμως επειδή έμεινε μόνο στην επιχειρηματικότητα, χωρίς την κωδικοποιημένη γνώση, αυτό τοπικό “διαμέρισμα” της γούνας δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.Όπως π.χ. ολοκληρώθηκε το “διαμέρισμα” της μόδας στο Μιλάνο. 
Μάλιστα σκεφτόμουνα ότι μία από τις αδυναμίες αυτού του συστήματος αλλά και μία πρόκληση για το μέλλον της γούνας, είναι πώς το “διαμέρισμα” της γούνας δεν συμπληρώθηκε με δραστηριότητες στο ένδυμα; Γιατί όταν έχεις την γούνα μπορείς να αναπτύξεις και την μόδα του ενδύματος. 
Η αδυναμία αυτού του συστήματος ήταν ότι δεν υπήρξαν συνέργειες ανάμεσα στους τομείς της παραγωγής και της διάθεσης του προϊόντος. 
  Μια άλλη αδυναμία είναι ότι στην κληρονομημένη γνώση που υπήρχε δεν πρστέθηκε μετά μια κωδικοποιημένη γνώση. Δηλαδή δεν φρόντισαν να δημιουργηθεί μια σχολή ντιζάϊν στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. 
Το σύστημα της γούνας δεν πρέπει να είναι μόνο επιχειρήσεις, πρέπει να αποκτήσει και ταυτότητα, στυλ, ατμόσφαιρα. Επομένως μια κάποια συγκεκριμένη αισθητική. Και στο ζήτημα της αισθητικής και του συμβολισμού αλλά και του πολιτισμού είναι η μεγάλη αδυναμία του τοπικού συστήματος της γούνας. Γιατί τον τελευταίο καιρό παγκοσμίως είχαμε αυτό που ονομάσθηκε “αισθητοποίηση” των προϊόντων. 
  Το άλλο είναι η “πολιτιστικοποίηση” των αγορών, όπου όλα τα ελληνικά προϊόντα, εκτός των τραπεζικών, ηττήθηκαν σ΄αυτό το πεδίο. 
Δηλαδή όταν ο κόσμος αγόραζε πλέον προϊόντα με συμβολικό χαρακτήρα εμείς ακόμα ήμασταν στο τσόκαρο...

0 σχόλια:

Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων

Δημοφιλείς αναρτήσεις