ΣΕΛΙΔΕΣ
Αρχειοθήκη
-
►
2022
(3)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2017
(2834)
- ► Δεκεμβρίου (79)
- ► Σεπτεμβρίου (261)
- ► Φεβρουαρίου (194)
- ► Ιανουαρίου (207)
-
►
2016
(1885)
- ► Δεκεμβρίου (150)
- ► Σεπτεμβρίου (258)
- ► Φεβρουαρίου (129)
- ► Ιανουαρίου (102)
-
▼
2015
(1400)
- ► Δεκεμβρίου (76)
- ► Σεπτεμβρίου (105)
-
▼
Μαρτίου
(158)
- ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΤΟΣ ΣΤΟ ΒΑΡΕΛΙ;
- Οι γειτονιές της προπολεμικής Καστοριάς Από μια αφ...
- Ένα σημείωμα ενός χρονογράφου
- ΣΟΒΑΡΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ Πασχ...
- ΑΠΟ ΤΑ “ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ” ΤΟΥ ΤΑΡ Πνευματικό Κέντ...
- ΓΚΡΙΖΕΣ ΖΩΝΕΣ (19-3-2015)
- Το πρωτοσέλιδο (16-4-2015)
- Ώρα της Γης: Αύριο Σάββατο 29 Μαρτίου από τις 20.3...
- Τσακαλώτος: Έτοιμοι για ρήξη αν δεν πάνε καλά τα π...
- Με εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια οι μετεγγρα...
- Οικολογική και ανεμπόδιστη μετακίνηση στην πόλη μας
- Ο Βαρουφάκης για τις εξελίξεις στο σκάνδαλο Siemens
- ΟΑΕΕ: Δυνατότητα μείωσης εισφορών για τους ασφαλισ...
- Ο συγκυβερνήτης έριξε συνειδητά το αεροπλάνο στις ...
- Η 25η Μαρτίου, Πώς ορίστηκε η διπλή εθνική εορτή;
- Airbus Α320: 8 λεπτά τρόμου. Τι οδήγησε στην τραγω...
- Μήνυση του Δημάρχου Καστοριάς κατα του Δικηγορικού...
- Διακοπή νερού στην πόλη της Καστοριάς
- Ε.Ε.: Καμπανάκι κινδύνου για τα made in China
- Πανελλαδικές 2015: Έλεγχοι στις καταστάσεις των υπ...
- Βερολίνο: Διαδήλωση υπέρ της Ελλάδας έξω από την κ...
- Τσίπρας - Μέρκελ: Τα καυτά θέματα στη συνάντηση το...
- Πρόσκληση του Δήμου Καστοριάς για τις εκδηλώσεις θ...
- “Βατραχομυομαχία”!
- Τόσα δις ευρώ υπολογίζονται οι γερμανικές αποζημιώ...
- Ο καβγάς Τσίπρα - Ντράγκι στις Βρυξέλλες, το nein ...
- Κάθε μήνα η πληρωμή εισφορών στον ΟΑΕΕ για τους ελ...
- Αυτές είναι οι δέκα πιο όμορφες πόλεις στην Ελλάδα...
- Τα βυζαντινά τείχη της Καστοριάς Από μια αφήγηση ...
- Ο Ανέστης Αγγελής ενημέρωσε το Δημοτικό Συμβούλιο ...
- Πήρε πίσω ο Μ. Χατζησυμεωνίδης το "Επί μισθώ πρότα...
- Ο Καστοριανός συνθέτης Χρήστος Χαιρόπουλος (1909-1...
- Ακραία φαινόμενα ή αδιαφορία;
- Το πρωτοσέλιδο (19-3-2015)
- Η Φρανκφούρτη καίγεται: Πεδίο μάχης η Φρανκφούρτη ...
- Απάντηση Αντιπεριφερειάρχη Καστοριάς προς τον κ. ...
- Βόμβα από την Κομισιόν για την ανθρωπιστική κρίση ...
- Πανελλαδικές 2015: Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα
- ΓΚΡΙΖΕΣ ΖΩΝΕΣ (12-3-2015)
- Το πρωτοσελιδο της "Κ.Ε." (12-3-2015)
- Κοζάνη: Πέθανε ο Δημοσιογράφος Θωμάς Δημητριάδης
- Το τελευταίο αντίο στον Βαγγέλη Γιακουμάκη. Κοσμοσ...
- Δώρο Πάσχα: Σε ποιους και πότε καταβάλλεται. Πώς υ...
- Συλλυπητήριο μήνυμα του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακε...
- Ερωτήματα του Περιφερειακού Συμβούλου Δημήτρη Σαββ...
- Κρίσιμο ραντεβού Μέρκελ - Τσίπρα στο Βερολίνο στις...
- Επεισοδιακό το έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμο...
- Διαγράφηκαν οι υβριστικές αναρτήσεις σε βάρος του ...
- Σε αιμορροϊκό σοκ αποδίδεται ο θάνατος του Γιακουμάκη
- Ενημέρωση από τη Συμπαραστάτρια του Πολίτη και τη...
- Εισαγγελική εντολή για τον θάνατο του Βαγγέλη
- Παρέμβαση της Δίωξης για υβριστικό κείμενο κατά το...
- Πασχάλης 'Γκέτσιος: "Όλα τα έργα του Δήμου Νεστορί...
- Συνεχίζονται οι λεηλασίες στα χωριά του Γράμμου!
- Θρήνος και οργή στο χωριό του Βαγγέλη Γιακουμάκη
- Τσίπρας: Δεν υπάρχει κανένας φόβος για τη ρευστότητα
- Ειδικό κλιμάκιο από τη Θεσσαλονίκη στο σημείο που ...
- Ο Σόιμπλε δεν κράτησε τον λόγο του
- Μύρισε άνοιξη. Ηλιοφάνεια και άνοδος της θερμοκρασίας
- Το χρέος στην Ευρώπη είναι αέρας.. θα πληρώσουμε μ...
- Στα επίπεδα του 2014 ο αριθμός των εισακτέων
- Θείος του Βαγγέλη Γιακουμάκη: Βρήκαν τον Βαγγέλη, ...
- Νεκρός βρέθηκε ο 20χρονος Βαγγέλης Γιακουμάκης
- Βρέθηκε νεκρός ο Βαγγέλης Γιακουμάκης - Δίπλα του ...
- Το διπλό νόμισμα και οι καταστροφικές συνέπειες του
- Ιωάννινα: Βρέθηκε πτώμα στη λίμνη Παμβώτιδα
- Ολική έκλειψη Ηλίου στις 20 Μαρτίου. Ορατή από την...
- Έκτακτη ρύθμιση ως τις 27/3 για ληξιπρόθεσμα χρέη ...
- Καστοριά: Νεαρή συμπολίτισσά μας έχει απόλυτη ανάγ...
- Αλλαγές στη φορολόγηση για τα μπλοκάκια
- Ρύθμιση οφειλών: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις ...
- Κρυφή αύξηση στο ρεύμα
- Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Τέλος οι διώξεις για χρέη έ...
- Τέλος τα τεκμήρια και η φορολογία σε ανέργους και ...
- Τσίπρας - Γιούνκερ: Ειδική ομάδα για την αντιμετώπ...
- Εξαφάνιση Βαγγέλη: Αναστάτωση από φήμες για προσαγ...
- Τέλος από την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ ο Βενιζέλος
- Γιατί η Μέρκελ θα κάνει τα πάντα για να μην υπάρξε...
- Μένουν ή φεύγουν τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών;
- Ολόκληρο το νομοσχέδιο για τις 100 δόσεις
- Μητρόπουλος: Οι δανειστές συνεχίζουν τον εκβιασμό
- Επίθεση Στ. Θεοδωράκη στον υπουργό Δικαιοσύνης
- Εντός της ημέρας ανακοινώνονται οι 100 δόσεις
- Βαρουφάκης: Η επόμενη δόση δεν αποτελεί προτεραιότ...
- Σακελλαρίδης: Δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα
- Frankfurter Rundschau: Καλώς η Ελλάδα διεκδικεί το...
- Εξοργισμένη η οικογένεια του Βαγγέλη Γιακουμάκη
- Ξεσπά ο πατέρας του φερόμενου ως αρχηγού του bully...
- Σόιμπλε: Προσέβαλα τον Βαρουφάκη; Ανοησίες!
- Συμφωνία Τσίπρα - Γκουρία: Μεταρρυθμίσεις με σφραγ...
- Stratfor: Πιθανό ένα δημοψήφισμα ή πρόωρες εκλογές
- Όλες οι αλλαγές στις σχολικές εξετάσεις
- ΓΚΡΙΖΕΣ ΖΩΝΕΣ (5-3-2015)
- Περί όνου σκιάς!
- Το ν/σ για Δημόσια Διοίκηση, "διαθέσιμους" & αδιόρ...
- Χατζηνικολάου: Πάγια τακτική Σόιμπλε να γελοιοποιε...
- Αποστολή: Η Περιφέρεια Δ.Μ. και ο Δήμος Καστοριάς ...
- Πειθαρχικός Έλεγχος του Διευθυντή της Γαλακτοκομικ...
- Η Ακολουθία των Χαιρετισμών στην Παναγία Κουμπελίδικη
- Ξαναχτύπησαν οι ιερόσυλοι στην Καστοριά
- ► Φεβρουαρίου (133)
- ► Ιανουαρίου (126)
-
►
2014
(1174)
- ► Δεκεμβρίου (123)
- ► Σεπτεμβρίου (211)
- ► Φεβρουαρίου (29)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
►
2013
(213)
- ► Δεκεμβρίου (30)
- ► Σεπτεμβρίου (19)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (19)
-
►
2012
(201)
- ► Δεκεμβρίου (13)
- ► Σεπτεμβρίου (14)
- ► Φεβρουαρίου (19)
- ► Ιανουαρίου (20)
-
►
2011
(185)
- ► Δεκεμβρίου (12)
- ► Σεπτεμβρίου (13)
- ► Φεβρουαρίου (24)
- ► Ιανουαρίου (10)
Από το Blogger.
ΑΝΑΖΗΤΕΙΣΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ
Πνευματική ιδιοκτησία & Αντιγραφή υλικού
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Το περιεχόμενο του blog μας αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του kastorianiestia.gr
H αναδημοσίευση υλικού σε άλλη ιστοσελίδα επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση αναφοράς της πηγής με ενεργό link προς το πρωτότυπο άρθρο.
Πρόσφατα
30 Μαρτίου 2015
Οι γειτονιές της προπολεμικής Καστοριάς Από μια αφήγηση του κ. Νίκου Πιστικού
3/30/2015 11:43:00 π.μ.
|
|
ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Η Καστοριά και μέχρι την ανταλλαγή των πληθυσμών με την συνθήκη της Λωζάνης, ήταν μια από τις πιο “πολυπολιτισμικές” πόλεις της χώρας, όπου συνυπήρχαν αρμονικά χριστιανοί, μουσουλμάνοι και εβραίοι, με την αντίστοιχη περίπου αναλογία στην πληθυσμιακή σύνθεση της πόλης.
Αργότερα τα διάφορα ιστορικά γεγονότα που ακολούθησαν, άλλαξαν την εικόνα του πληθυσμού της Καστοριάς, ειδικά στην περίοδο της γερμανικής κατοχής, με τον αφανισμό του εβραϊκού στοιχείου από την πόλη!
Παρ΄ όλα αυτά, ακόμα και οι Ιταλοί κατακτητές το 1941 αναγνώρισαν την φυσική ομορφιά της Καστοριάς και αποφάσισαν να την αξιοποιήσουν τουριστικά στα πρότυπα της Βενετίας....
Στα άμεσα σχέδιά τους ήταν η κατασκευή μιας... ρωμαϊκής αψίδας, εκεί που υπήρχε η μεγάλη “πόρτα” του κάστρου, στο ύψος της πρώην Αγροτικής Τράπεζας επί της πλατείας Δαβάκη.
Επίσης στην δεξιά πλευρά της ανηφόρας προς το “Τσαρσί” και μετά το “Παλλάδιο” , είχαν σκοπό να εγκαταστήσουν σκεπαστές εξέδρες, για να απολαμ- βάνουν και τον χειμώνα οι επισκέπτες την θέα προς την λίμνη.
Αλλά το πιο σημαντικό ήταν να κατασκευάσουν ένα κανάλι από το Χασάν Κατή της νότιας παραλίας, μέχρι την γέφυρα της βόρειας παραλίας, μέσα στο οποίο θα κυκλοφορούσαν... γόνδολες, όπως στην Βενετία!
Στην περίοδο του μεσοπολέμου η Καστοριά χωρίζονταν στις εξής συνοικίες, οι περισσότερες από τις οποίες διατηρούν ακόμα και σήμερα τις ονομασίες τους, με ελαφρά έστω παραλλαγή, από το πέρασμα του χρόνου:
Απόζαρι: Το επωνομαζόμενο και “Κολωνάκι” της Καστοριάς, γιατί εκεί υπήρχαν οι κατοικίες των εύπορων καστοριανών, κυρίως γουνεμπόρων, που μετά από πολύχρονη δραστηριότητα στο εξωτερικό, επέστρεφαν στην γενέτειρα, για να επενδύσουν τα πλούτη τους στην πατρίδα.
Ακριβώς το αντίθετο δηλ. με ό,τι κάνουν σήμερα οι έλληνες “ολιγάρχες” του χρήματος.
Στο Απόζαρι διασώζεται ακόμη και σήμερα ένας από τους πιο καλαίσθητους βυζαντινούς ναούς της πόλης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του καθηγητή Νικολάου Μουτσόπουλου.
Είναι η εκκλησία του Αη Γιάννη του Πρόδρομου, όπου υπάρχουν τα περίφημα “πορνογραφήματα”. Δηλαδή οι τοιχογραφίες που απεικονίζουν την τιμωρία των πορνών, στα χρόνια του Βυζαντίου.
Ντουλτσός: Αντίθετα με το Απόζαρι, στο Ντουλτσό έμενε αυτή την περίοδο η φτωχολογιά, που την αποτελούσαν ψαράδες και μικρέμποροι της πόλης.
Εκεί οι τούρκοι κρέμασαν τον Ντούλτσε, που ήταν παλλικάρι και ένθερμος πατριώτης και από τότε η συνοικία πήρε το όνομά του και ονομάστηκε Ντουλτσός.
Στο Ντουλτσό υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Ανδρέα με την περίφημη μουριά στο προαύλιο, δίπλα από το σπίτι του καθηγητή Πηχεών, όπου δίδαξε ο Κοσμάς ο Αιτωλός γύρω στο 1780 όταν επισκέφθηκε την Καστοριά.
Στην πλατεία του Ντολτσού λειτουργούσε προπολεμικά λαϊκή αγορά, όπου οι χωρικοί πωλούσαν τα προϊόντα τους σε ξύλινες παράγκες.
Τσαρσί: Ήταν η σημερινή οδός Μητροπόλεως, που καταλήγει στο ιστορικό κέντρο της πόλης, την πλατεία Ομονοίας. Εκεί είχαν τα μαγαζιά τους οι περισσότεροι εβραίοι και την ονόμαζαν Άνω Αγορά.
Λουτρός: Η συνοικία αυτή υπήρχε γύρω από τα τουρκικά λουτρά, στην κάθοδο της οδού Παπαρέσκα και στο σημείο που βρίσκεται σήμερα η οικία των Αφών Τσούκα. Υπολείμματα των λουτρών διασώζονται ακόμα και σήμερα αλλά το μεγαλύτερο μέρος τους κατεδαφίστηκε για να κτι- σθούν σπίτια.
Τα τουρκικά λουτρά αποτελούνταν από ένα μεγάλο θάλαμο με θόλους και από κάτω υπήρχαν στοές επενδυμένες με γαλάζιες πλάκες, απ΄ όπου περνούσε ο ατμός από το θερμαινόμενο νερό που έβγαζαν από ένα πηγάδι.
Αϊδήτρας: Είναι η περιοχή που απλώνεται κάτω από την Μητρόπολη μέχρι τον “Σταυρό” και φτάνει ως τις παρυφές του Ντολτσού.
Εκεί υπάρχει η εκκλησία της Παναγίας της Αϊδήτρας που σύφμωνα με την παράδοση, κάποτε μετά την θεία λειτουργία, τα παιδάκια που έπαιζαν στην αυλή, μπήκαν μέσα για να κοινωνήσουν και να πάρουν αντίδωρο. Ανάμεσά τους ήταν και μια μικρή εβραιοπούλα, την οποία ο πατέρας της τιμώρησε αυστηρά, όταν έμαθε το τρομερό “σφάλ-μα” που είχε διαπράξει!
Και από τότε πήρε το όνομα “Εβραϊδα”. Εκεί υπήρχε και η συναγωγή, δηλ. η εκκλησία των Εβραίων, στο σημείο που αργότερα λειτούργησε το ιδιωτικό γυμνάσιο του κ. Σημαιοφορίδη.
Η συναγωγή ήταν ένα θολωτό κτήριο με δύο πόρτες, μια από μπροστά και μια από πίσω, ενώ στο εσωτερικό της λειτουργούσε και σχολείο.
Το Βαρόσι: Η ετυμολογία της τουρκικής λέξης “Βαρόσι” σημαίνει “προσήλιο” δηλ. το σημείο όπου πέφτουν οι πρώτες αχτίδες, μετά την ανατολή του ηλίου. Και τέτοιο σημείο στην Καστοριά ήταν οι παρυφές του υψώματος της Καλλιθέας, που τότε ήταν μια δασώδης περιοχή. Εκεί έμεναν οι λαϊκοί οργανοπαίχτες με τις οικογένειές τους, γι΄ αυτό κάποιοι το ονόμαζαν υποτιμητικά “γυφτομαχαλά”!
Ο συνοικισμός της Καλλιθέας κτίστηκε μετά το 1935 όταν εγκαταστάθηκαν εκεί πρόσφυγες από την Μικρά Ασία και κυρίως από την περιοχή της Απολλωνιάδας
Ταμπαχανέ: Ήταν η συνοικία που απλώνονταν κατά μήκος της νοτίου παραλίας, στην σημερινή οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου και πήρε το όνομά της από τα πολλά βυρσοδεψία (ταμπαχανέδες) που υπήρχαν τότε στην περιοχή.
Στην κάτω Αγορά, όπου βρίσκεται σήμερα το κεντρικό “φανάρι” της πόλης, υπήρχε ο μεγάλος κήπος του Ασνάη με πολλά οπωροφόρα δέντρα, όπου έχτιζαν τις φωλιές τους τα αηδόνια, τα οποία με το κελάηδισμά τους προσέφεραν μια μελωδική πανδαισία στον κόσμο και είχαν γίνει το αξιοθέατο της πόλης.
Εκεί έρχονταν τα καλοκαίρια ο γνωστός καραγκιοζοπαίχτης Ευγένιος Σπαθάρης και έπαιζε καραγκιόζη σε μια πρόχειρη παράγκα που έστηνε επί τόπου.
Η λαϊκή αγορά της εποχής, το λεγόμενο παζάρι, γίνονταν στην σημερινή πλατεία Βαν Φλητ, όπου γύρω - γύρω υπήρχαν μικρά μαγαζιά, που στεγάζονταν σε ξύλινες παράγκες.
Στην δυτική πλευρά της σημερινής πλατείας Δαβάκη υπήρχε το λεγόμενο “νεροζύγι” δηλ. μια υπερυψωμένη δεξαμενή που διοχέτευε το νερό που προέρχονταν από το “Μπουσμπουνάρ” σ΄ όλες τις συνοικίες της πόλης.
Όλα αυτά τα στοιχεία υπήρχαν στους περίφημους “Κώδικες της Μητροπόλεως” και κάθε χρόνο στη γιορτή του πολιούχου, ο δεσπότης διάβαζε από τον άμβωνα τους μεγάλους δωρητές και τα μεγάλα γεγονότα της χρονιάς που διανύονταν.
Αυτοί οι “κώδικες” ήταν τοποθετημένοι σ΄ ένα μικρό οίκημα δίπλα στην Μητρόπολη αλλά κανείς δεν γνωρίζει σήμερα κάτι για την τύχη τους!
ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ “ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ”
Στα μέσα της δεκαετίας του 1880 οι τούρκοι είχαν απαγορεύσει με “φιρμάνι” στους χριστιανούς, να χτίζουν στην περιοχή από την Μητρόπολη μέχρι τον “Σταυρό” και προς τα εδώ, για λόγους που δεν είχαν ανακοινωθεί επίσημα!
Τότε ήρθε στην Καστοριά από την Γαλλία ένας πλούσιος μεγαλέμπορος γουναρικών, ο οποίος ζήτησε από τις τουρκικές αρχές, να του δοθεί άδεια για να χτίσει ένα μεγαλόπρεπο αρχοντικό εντός της “απαγορευμένης ζώνης”, διότι εκεί υπήρχε ένα οικόπεδο που διεκδικούσε ο ίδιος.
Οι αρχικές αντιρρήσεις των τούρκων εκάμφθησαν, προφανώς μετά από ένα γενναιόδωρο “μπαξίσι” και το αρχοντικό του πλούσιου καστοριανού άρχισε να ορθώνεται επιβλητικό στο συγκεκριμένο σημείο της πόλης.
Όταν όμως ο τούρκος μπέης είδε το εντυπωσιακό κτήριο ολοκληρωμένο, έβαλε στον ιδιοκτήτη του το ανατριχιαστικό δίλλημμα: “Το σπίτι ή το κεφάλι σου”!
Όπως ήταν φυσικό ο άνθρωπος προτίμησε την ζωή του από το κτήριο και αφού πήρε μαζί του την οικογένεια έφυγε οριστικά και εγκαταστάθηκε στην Μολδοβλαχία!
Το σπίτι παρέμεινε όμως ημιτελές, και είναι το μοναδικό αρχοντικό που δεν έχει εσωτερική διαρρύθμιση. Δεν έχει κανένα διάκοσμο εσωτερικά και όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Νίκος Πιστικός που το επισκέφθηκε αρκετές φορές: “Ήταν εντελώς γυμνό”!
Δεν υπήρχαν ούτε “μεσάντρες” ούτε “πουλίτσες”. Δηλαδή γύψινες διακοσμήσεις και ξυλόγλυπτα σχέδια στην οροφή. Γιατί δεν πρόλαβε ο πρώτος ιδιοκτήτης του να το ολοκληρώσει και να γίνει κατοικήσιμο.
Αργότερα στο σπίτι αυτό εγκαταστάθηκε η τουρκική οικογένεια Φαϊκογλου, η οποια παρέμεινε εκεί μέχρι το 1925 περίπου, οπότε και το εγκατέλειψε με την ανταλλαγή των πληθυσμών.
Το αρχοντικό περιήλθε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Παπατέρπου (εξ ου και το σημερινό του όνομα) μετά το 1930 από την Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων, παρόλο που η οικογένεια δεν ήταν προσφυγική και ούτε είχε μεγάλη οικονομική επιφάνεια.
Εκείνη την περίοδο ένας από τους αδελφούς Παπατέρπου εργάζονταν ως ταμίας στην Εθνική Τράπεζα, η οποία διαχειρίζονταν τα “ανταλλάξιμα” μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών που έγινε με την συνθήκη της Λωζάνης.
Σήμερα το αρχοντικό κατά το μεγαλύτερο μέρος του, έχει περιέλθει στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με παραχώρηση εκ μέρους του ενός από τους αδερφούς Παπατέρπου.
Η Καστοριά και μέχρι την ανταλλαγή των πληθυσμών με την συνθήκη της Λωζάνης, ήταν μια από τις πιο “πολυπολιτισμικές” πόλεις της χώρας, όπου συνυπήρχαν αρμονικά χριστιανοί, μουσουλμάνοι και εβραίοι, με την αντίστοιχη περίπου αναλογία στην πληθυσμιακή σύνθεση της πόλης.
Αργότερα τα διάφορα ιστορικά γεγονότα που ακολούθησαν, άλλαξαν την εικόνα του πληθυσμού της Καστοριάς, ειδικά στην περίοδο της γερμανικής κατοχής, με τον αφανισμό του εβραϊκού στοιχείου από την πόλη!
Παρ΄ όλα αυτά, ακόμα και οι Ιταλοί κατακτητές το 1941 αναγνώρισαν την φυσική ομορφιά της Καστοριάς και αποφάσισαν να την αξιοποιήσουν τουριστικά στα πρότυπα της Βενετίας....
Στα άμεσα σχέδιά τους ήταν η κατασκευή μιας... ρωμαϊκής αψίδας, εκεί που υπήρχε η μεγάλη “πόρτα” του κάστρου, στο ύψος της πρώην Αγροτικής Τράπεζας επί της πλατείας Δαβάκη.
Επίσης στην δεξιά πλευρά της ανηφόρας προς το “Τσαρσί” και μετά το “Παλλάδιο” , είχαν σκοπό να εγκαταστήσουν σκεπαστές εξέδρες, για να απολαμ- βάνουν και τον χειμώνα οι επισκέπτες την θέα προς την λίμνη.
Αλλά το πιο σημαντικό ήταν να κατασκευάσουν ένα κανάλι από το Χασάν Κατή της νότιας παραλίας, μέχρι την γέφυρα της βόρειας παραλίας, μέσα στο οποίο θα κυκλοφορούσαν... γόνδολες, όπως στην Βενετία!
Στην περίοδο του μεσοπολέμου η Καστοριά χωρίζονταν στις εξής συνοικίες, οι περισσότερες από τις οποίες διατηρούν ακόμα και σήμερα τις ονομασίες τους, με ελαφρά έστω παραλλαγή, από το πέρασμα του χρόνου:
Απόζαρι: Το επωνομαζόμενο και “Κολωνάκι” της Καστοριάς, γιατί εκεί υπήρχαν οι κατοικίες των εύπορων καστοριανών, κυρίως γουνεμπόρων, που μετά από πολύχρονη δραστηριότητα στο εξωτερικό, επέστρεφαν στην γενέτειρα, για να επενδύσουν τα πλούτη τους στην πατρίδα.
Ακριβώς το αντίθετο δηλ. με ό,τι κάνουν σήμερα οι έλληνες “ολιγάρχες” του χρήματος.
Στο Απόζαρι διασώζεται ακόμη και σήμερα ένας από τους πιο καλαίσθητους βυζαντινούς ναούς της πόλης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του καθηγητή Νικολάου Μουτσόπουλου.
Είναι η εκκλησία του Αη Γιάννη του Πρόδρομου, όπου υπάρχουν τα περίφημα “πορνογραφήματα”. Δηλαδή οι τοιχογραφίες που απεικονίζουν την τιμωρία των πορνών, στα χρόνια του Βυζαντίου.
Ντουλτσός: Αντίθετα με το Απόζαρι, στο Ντουλτσό έμενε αυτή την περίοδο η φτωχολογιά, που την αποτελούσαν ψαράδες και μικρέμποροι της πόλης.
Εκεί οι τούρκοι κρέμασαν τον Ντούλτσε, που ήταν παλλικάρι και ένθερμος πατριώτης και από τότε η συνοικία πήρε το όνομά του και ονομάστηκε Ντουλτσός.
Στο Ντουλτσό υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Ανδρέα με την περίφημη μουριά στο προαύλιο, δίπλα από το σπίτι του καθηγητή Πηχεών, όπου δίδαξε ο Κοσμάς ο Αιτωλός γύρω στο 1780 όταν επισκέφθηκε την Καστοριά.
Στην πλατεία του Ντολτσού λειτουργούσε προπολεμικά λαϊκή αγορά, όπου οι χωρικοί πωλούσαν τα προϊόντα τους σε ξύλινες παράγκες.
Τσαρσί: Ήταν η σημερινή οδός Μητροπόλεως, που καταλήγει στο ιστορικό κέντρο της πόλης, την πλατεία Ομονοίας. Εκεί είχαν τα μαγαζιά τους οι περισσότεροι εβραίοι και την ονόμαζαν Άνω Αγορά.
Λουτρός: Η συνοικία αυτή υπήρχε γύρω από τα τουρκικά λουτρά, στην κάθοδο της οδού Παπαρέσκα και στο σημείο που βρίσκεται σήμερα η οικία των Αφών Τσούκα. Υπολείμματα των λουτρών διασώζονται ακόμα και σήμερα αλλά το μεγαλύτερο μέρος τους κατεδαφίστηκε για να κτι- σθούν σπίτια.
Τα τουρκικά λουτρά αποτελούνταν από ένα μεγάλο θάλαμο με θόλους και από κάτω υπήρχαν στοές επενδυμένες με γαλάζιες πλάκες, απ΄ όπου περνούσε ο ατμός από το θερμαινόμενο νερό που έβγαζαν από ένα πηγάδι.
Αϊδήτρας: Είναι η περιοχή που απλώνεται κάτω από την Μητρόπολη μέχρι τον “Σταυρό” και φτάνει ως τις παρυφές του Ντολτσού.
Εκεί υπάρχει η εκκλησία της Παναγίας της Αϊδήτρας που σύφμωνα με την παράδοση, κάποτε μετά την θεία λειτουργία, τα παιδάκια που έπαιζαν στην αυλή, μπήκαν μέσα για να κοινωνήσουν και να πάρουν αντίδωρο. Ανάμεσά τους ήταν και μια μικρή εβραιοπούλα, την οποία ο πατέρας της τιμώρησε αυστηρά, όταν έμαθε το τρομερό “σφάλ-μα” που είχε διαπράξει!
Και από τότε πήρε το όνομα “Εβραϊδα”. Εκεί υπήρχε και η συναγωγή, δηλ. η εκκλησία των Εβραίων, στο σημείο που αργότερα λειτούργησε το ιδιωτικό γυμνάσιο του κ. Σημαιοφορίδη.
Η συναγωγή ήταν ένα θολωτό κτήριο με δύο πόρτες, μια από μπροστά και μια από πίσω, ενώ στο εσωτερικό της λειτουργούσε και σχολείο.
Το Βαρόσι: Η ετυμολογία της τουρκικής λέξης “Βαρόσι” σημαίνει “προσήλιο” δηλ. το σημείο όπου πέφτουν οι πρώτες αχτίδες, μετά την ανατολή του ηλίου. Και τέτοιο σημείο στην Καστοριά ήταν οι παρυφές του υψώματος της Καλλιθέας, που τότε ήταν μια δασώδης περιοχή. Εκεί έμεναν οι λαϊκοί οργανοπαίχτες με τις οικογένειές τους, γι΄ αυτό κάποιοι το ονόμαζαν υποτιμητικά “γυφτομαχαλά”!
Ο συνοικισμός της Καλλιθέας κτίστηκε μετά το 1935 όταν εγκαταστάθηκαν εκεί πρόσφυγες από την Μικρά Ασία και κυρίως από την περιοχή της Απολλωνιάδας
Ταμπαχανέ: Ήταν η συνοικία που απλώνονταν κατά μήκος της νοτίου παραλίας, στην σημερινή οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου και πήρε το όνομά της από τα πολλά βυρσοδεψία (ταμπαχανέδες) που υπήρχαν τότε στην περιοχή.
Στην κάτω Αγορά, όπου βρίσκεται σήμερα το κεντρικό “φανάρι” της πόλης, υπήρχε ο μεγάλος κήπος του Ασνάη με πολλά οπωροφόρα δέντρα, όπου έχτιζαν τις φωλιές τους τα αηδόνια, τα οποία με το κελάηδισμά τους προσέφεραν μια μελωδική πανδαισία στον κόσμο και είχαν γίνει το αξιοθέατο της πόλης.
Εκεί έρχονταν τα καλοκαίρια ο γνωστός καραγκιοζοπαίχτης Ευγένιος Σπαθάρης και έπαιζε καραγκιόζη σε μια πρόχειρη παράγκα που έστηνε επί τόπου.
Η λαϊκή αγορά της εποχής, το λεγόμενο παζάρι, γίνονταν στην σημερινή πλατεία Βαν Φλητ, όπου γύρω - γύρω υπήρχαν μικρά μαγαζιά, που στεγάζονταν σε ξύλινες παράγκες.
Στην δυτική πλευρά της σημερινής πλατείας Δαβάκη υπήρχε το λεγόμενο “νεροζύγι” δηλ. μια υπερυψωμένη δεξαμενή που διοχέτευε το νερό που προέρχονταν από το “Μπουσμπουνάρ” σ΄ όλες τις συνοικίες της πόλης.
Όλα αυτά τα στοιχεία υπήρχαν στους περίφημους “Κώδικες της Μητροπόλεως” και κάθε χρόνο στη γιορτή του πολιούχου, ο δεσπότης διάβαζε από τον άμβωνα τους μεγάλους δωρητές και τα μεγάλα γεγονότα της χρονιάς που διανύονταν.
Αυτοί οι “κώδικες” ήταν τοποθετημένοι σ΄ ένα μικρό οίκημα δίπλα στην Μητρόπολη αλλά κανείς δεν γνωρίζει σήμερα κάτι για την τύχη τους!
ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ “ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ”
Στα μέσα της δεκαετίας του 1880 οι τούρκοι είχαν απαγορεύσει με “φιρμάνι” στους χριστιανούς, να χτίζουν στην περιοχή από την Μητρόπολη μέχρι τον “Σταυρό” και προς τα εδώ, για λόγους που δεν είχαν ανακοινωθεί επίσημα!
Τότε ήρθε στην Καστοριά από την Γαλλία ένας πλούσιος μεγαλέμπορος γουναρικών, ο οποίος ζήτησε από τις τουρκικές αρχές, να του δοθεί άδεια για να χτίσει ένα μεγαλόπρεπο αρχοντικό εντός της “απαγορευμένης ζώνης”, διότι εκεί υπήρχε ένα οικόπεδο που διεκδικούσε ο ίδιος.
Οι αρχικές αντιρρήσεις των τούρκων εκάμφθησαν, προφανώς μετά από ένα γενναιόδωρο “μπαξίσι” και το αρχοντικό του πλούσιου καστοριανού άρχισε να ορθώνεται επιβλητικό στο συγκεκριμένο σημείο της πόλης.
Όταν όμως ο τούρκος μπέης είδε το εντυπωσιακό κτήριο ολοκληρωμένο, έβαλε στον ιδιοκτήτη του το ανατριχιαστικό δίλλημμα: “Το σπίτι ή το κεφάλι σου”!
Όπως ήταν φυσικό ο άνθρωπος προτίμησε την ζωή του από το κτήριο και αφού πήρε μαζί του την οικογένεια έφυγε οριστικά και εγκαταστάθηκε στην Μολδοβλαχία!
Το σπίτι παρέμεινε όμως ημιτελές, και είναι το μοναδικό αρχοντικό που δεν έχει εσωτερική διαρρύθμιση. Δεν έχει κανένα διάκοσμο εσωτερικά και όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Νίκος Πιστικός που το επισκέφθηκε αρκετές φορές: “Ήταν εντελώς γυμνό”!
Δεν υπήρχαν ούτε “μεσάντρες” ούτε “πουλίτσες”. Δηλαδή γύψινες διακοσμήσεις και ξυλόγλυπτα σχέδια στην οροφή. Γιατί δεν πρόλαβε ο πρώτος ιδιοκτήτης του να το ολοκληρώσει και να γίνει κατοικήσιμο.
Αργότερα στο σπίτι αυτό εγκαταστάθηκε η τουρκική οικογένεια Φαϊκογλου, η οποια παρέμεινε εκεί μέχρι το 1925 περίπου, οπότε και το εγκατέλειψε με την ανταλλαγή των πληθυσμών.
Το αρχοντικό περιήλθε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Παπατέρπου (εξ ου και το σημερινό του όνομα) μετά το 1930 από την Επιτροπή Αποκαταστάσεως Προσφύγων, παρόλο που η οικογένεια δεν ήταν προσφυγική και ούτε είχε μεγάλη οικονομική επιφάνεια.
Εκείνη την περίοδο ένας από τους αδελφούς Παπατέρπου εργάζονταν ως ταμίας στην Εθνική Τράπεζα, η οποία διαχειρίζονταν τα “ανταλλάξιμα” μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών που έγινε με την συνθήκη της Λωζάνης.
Σήμερα το αρχοντικό κατά το μεγαλύτερο μέρος του, έχει περιέλθει στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, με παραχώρηση εκ μέρους του ενός από τους αδερφούς Παπατέρπου.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(Atom)
Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
Ποινή φυλάκισης 6 μηνών με αναστολή επέβαλε το μονομελές πρωτοδικείο Καστοριάς, στους συμπολίτες μας Γιώργο Μαντζούρα και Σωκράτη Λιάνο, ...
-
Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου είναι υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με τον συνδυασμό του Νίκου Βασιλειάδη και σχολιάζει παλαιότερο δημοσίευμα της ...
-
Κανένας από τους "πρωτοκλασάτους" της ομάδας Χατζησυμεωνίδη δεν αποτόλμησε να παραστεί στο μνημόσυνο των θυμάτων της γερμανικής...
-
Επιμέλεια Μαριάννα Ιατρίδου Η απαξίωση του πολιτικού συστήματος και των εκπροσώπων του, που φτάνει στο 36% για το νομό της Καστοριάς, αποτυ...
-
Σωρεία διοικητικών παραβάσεων και αξιόποινων πράξεων, διαπιστώνει το πόρισμα των Ορκωτών Λογιστών που αφορά την διαχειριστική περίοδο 201...
-
►ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΗΜΕΡΑ του νέου χρόνου, έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες “διαρροές” από τον συνδυασμό του δημάρχου Καστοριάς, κατά την διάρ...
-
Σε άνδρα 58 ετών ανοίκει το πτώμα που βρέθηκε το απόγευμα της Τετάρτης σε παραλίμνια περιοχή της λίμνης Πολυφύτου Κοζάνης. Για τον άστυχ...
-
Άρθρο του Δημήτρη Ιατρίδη Ακούμε τελευταία κατά κόρον, από επίσημα χείλη, να γίνεται λόγος για απεντάξεις έργων και στους τρεις Δήμο...
-
Με αμείωτους ρυθμούς αλλά και με αστυνομική παρουσία συνεχίστηκαν και σήμερα οι ουρές στα ΑΤΜ της Καστοριάς. Πολλά από τα οποία έχουν...
-
Με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο συναντήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής ο Μανώλης Γλέζος. Η συνάντηση έγινε σε ιδιαίτερα καλό κλίμα και η σ...
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου